eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiPorady podatkoweOdliczenie VAT z duplikatu faktury

Odliczenie VAT z duplikatu faktury

2012-07-20 13:16

Odliczenie VAT z duplikatu faktury

Faktura VAT © sbiro77 - Fotolia.com

Podstawę odliczenia podatku naliczonego, w przypadku utraty faktury VAT, stanowi jej duplikat. Jeżeli zatem zgubiłeś oryginał, poproś swojego kontrahenta o ponowne wydanie dokumentu potwierdzającego sprzedaż.

Przeczytaj także: Odliczenie VAT a duplikat faktury

Przedsiębiorcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w zakresie, w jakim towary te lub usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warto wspomnieć, iż wartość tę stanowi, między innymi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Zdarza się jednak, że dokumenty te ulegają zniszczeniu, lub zagubieniu. Nie oznacza to bynajmniej utraty możliwości dokonania stosownych odliczeń. Wystarczy bowiem uzyskać od kontrahenta duplikat.

Duplikat też się liczy
Zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, w przypadku, gdy oryginał faktury ulegnie zniszczeniu albo zaginie, sprzedawca na wniosek nabywcy, zobowiązany jest do ponownego wystawienia faktury VAT, zgodnie z danymi zawartymi na oryginale.

Warto w tym miejscu podkreślić, iż duplikat faktury musi dodatkowo zawierać oznaczenie "DUPLIKAT" oraz datę wystawienia. Ponadto, dokument ten wystawiany jest w dwóch egzemplarzach, przy czym oryginał przeznaczony jest dla nabywcy, a kopię zatrzymuje sprzedawca.

fot. sbiro77 - Fotolia.com

Faktura VAT

Podstawę odliczenia podatku naliczonego, w przypadku utraty faktury VAT, stanowi jej duplikat

Termin rozliczenia podatku
Bardziej skomplikowane wydaje się ustalenie terminu przysługującego podatnikowi na dokonanie stosownych odliczeń. Istotne jest w tym przypadku, czy podatnik wcześniej dokonał odliczenia z zagubionej lub zniszczonej faktury. Jeżeli przedsiębiorca otrzymał fakturę np. w maju i za ten miesiąc dokonał odliczenia, to w przypadku otrzymania duplikatu w lipcu w związku ze zniszczeniem faktury, nie ma potrzeby dokonywania korekty. Prawo do odliczenia zostaje zachowane bowiem w okresie otrzymania faktury, czyli za maj.

W takiej sytuacji duplikat stanowi jedynie potwierdzenie zaksięgowanej transakcji. Dokument ten nie jest dodatkowo wykazywany w ewidencji VAT.

Inaczej wygląda sytuacja, gdy przedsiębiorca nie otrzymał w ogóle faktury lub też nie zdążył na jej podstawie odliczyć podatku VAT. Gdy faktura dotarła do podatnika i są dowody pozwalające na wykazanie, że została otrzymana np. w maju, wtedy prawo do odliczenia za maj zostaje zachowane. Jednak, gdy brak jest możliwości udowodnienia wcześniejszego otrzymania faktury, odliczenia trzeba dokonać za okres, w którym odebrany został duplikat faktury. Tak samo wygląda sytuacja, w przypadku, gdy faktura została wystawiona przez kontrahenta lecz przedsiębiorca jej nie otrzymał, również potrzebny będzie duplikat faktury, a prawo do odliczenia przysługuje dopiero za okres, w którym podatnik uzyskał duplikat. Termin przewidziany na dokonanie odliczeń z duplikatu faktury nie różnią się przy tym, od przewidzianego dla oryginalnych dokumentów i obejmuje 3 okresy rozliczeniowe – okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał duplikat, a także jeden z 2 kolejnych.


Elżbieta Węcławik, Małgorzata Jawińska

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: