Wystawianie, przechowywanie i korygowanie e-faktur
2012-05-16 12:26
Przeczytaj także: E-faktury bez formalnej zgody
3. W jaki sposób przechowuje się e-faktury?
Faktury są wystawiane w co najmniej w dwóch egzemplarzach, przy czym oryginał otrzymuje nabywca, a kopię zatrzymuje sprzedawca. Wynika to z § 19 ust. 1 rozporządzenia w sprawie wystawiania faktur. Jednak przepis ten nie ma zastosowania do e-faktur. W przypadku tych faktur sprzedawca przesyła je, w tym udostępnia, nabywcy, zachowując je jednocześnie w swojej dokumentacji.
Natomiast w rozporządzeniu w sprawie e-faktur wskazano, że faktury mogą być przesyłane, w tym udostępniane, w formie elektronicznej w dowolnym formacie elektronicznym, pod warunkiem uprzedniej akceptacji tego sposobu ich przesyłania przez odbiorcę faktury.
E-faktury - zgodnie z przepisem § 6 rozporządzenia w sprawie e-faktur - mogą być przechowywane w podziale na okresy rozliczeniowe w dowolny sposób zapewniający:
- autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność tych faktur od momentu ich wystawienia do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego,
- łatwe ich odszukanie,
- bezzwłoczny do nich dostęp organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej na żądanie, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Istotne jest to, że e-faktury mogą być przechowywane w formie elektronicznej również poza terytorium Polski, pod warunkiem zapewnienia organowi podatkowemu lub kontroli skarbowej, za pomocą środków elektronicznych, dostępu on-line do nich. Przy czym faktury przesłane w formie elektronicznej i przechowywane w tej formie udostępniane są organowi podatkowemu i kontroli skarbowej w trybie umożliwiającym tym organom bezzwłoczny ich pobór i przetwarzanie danych w nich zawartych.
Uwaga
E-faktury należy przechowywać - tak jak faktury w formie papierowej - do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego, tj. przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.
4. Korygowanie e-faktur
Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie m.in. wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., faktury korygujące do e-faktur można było przesyłać w tej samej formie. Jednak w sytuacji gdy przeszkody formalne lub techniczne uniemożliwiały wystawianie i przesłanie dokumentu w formie elektronicznej, podatnik mógł wystawiać ten dokument w formie papierowej, zamieszczając na nim adnotację, że faktura korygująca dotyczy faktury wystawionej w formie elektronicznej.
Przepis ten pozwalał na to, aby w przypadku konieczności skorygowania e-faktury posłużyć się dokumentem w wersji papierowej. Z jego treści nie wynikało bowiem, by dotyczył on wyłącznie wyjątkowych, jednorazowych i przemijających przeszkód. Zatem stałe ograniczenie systemu informatycznego, który nie przewidywał możliwości obsługi faktur korygujących i duplikatów w formie elektronicznej, był uznany za przeszkodę techniczną w rozumieniu przepisów tego rozporządzenia. W takiej sytuacji dopuszczalne było wystawianie tradycyjnych (tj. papierowych) faktur korygujących.
Podobnie orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 19 listopada 2010 r., sygn. akt I SA/Kr 1483/10. W uzasadnieniu Sąd podkreślił, że podatnik ma prawo do wystawiania papierowych faktur korygujących do faktur wystawianych i przesyłanych drogą elektroniczną, w sytuacji gdy funkcjonalność systemu informatycznego nie przewiduje możliwości wystawiania faktur korygujących w formie elektronicznej. NSA rozpatrujący skargę kasacyjną od ww. wyroku, zgodził się ze stanowiskiem podatnika oddalając skargę (wyrok z dnia 7 lutego 2012 r., sygn. akt I FSK 536/11).
Obecnie rozporządzenie z dnia 17 grudnia 2010 r. nie określa zasad korygowania e-faktur. Również w przepisach rozporządzenia w sprawie faktur nie ma odrębnych regulacji odnoszących się do sposobu wystawiania i przesyłania faktur korygujących do faktur pierwotnie wystawionych w formie elektronicznej. Zatem możemy przyjąć, że korekta faktury elektronicznej może być wystawiona zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej.
5. W jakim terminie odlicza się VAT z e-faktury?
Forma, w jakiej podatnik otrzymuje od kontrahenta faktury VAT (papierowa bądź elektroniczna) pozostaje - w świetle obowiązujących przepisów - bez wpływu na prawo do odliczenia podatku naliczonego, jak i na termin dokonania takiego odliczenia.
Niezależnie zatem od tego, czy podatnik otrzymał dokument w wersji papierowej czy elektronicznej, co do zasady, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z takiej faktury w rozliczeniu za okres, w którym ją otrzymał, bądź też w rozliczeniu za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych. Oczywiście warunkiem odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupu z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.
Często podatnicy mają wątpliwości jak określić moment otrzymania faktury, w przypadku e-faktury otrzymanej drogą mailową. W takiej sytuacji za moment otrzymania przez podatnika faktury wystawionej w formie elektronicznej należy uznać:
- moment umieszczenia faktury w archiwum elektronicznym spółki - w przypadku, gdy kontrahent ma podpisaną umowę o świadczenie usług archiwizowania faktur elektronicznych,
- moment wejścia wiadomości na serwer pocztowy podatnika - w przypadku braku umowy o świadczenie usług archiwizowania faktur elektronicznych.
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN – wydawca czasopism, Gazety Podatkowej i serwisów internetowych dostarczających specjalistycznej wiedzy z zakresu podatków, rachunkowości, ubezpieczeń i prawa pracy.
1 2
oprac. : Poradnik VAT
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)