Artykuły spożywcze dla firmy a VAT należny
2012-01-31 13:43
Przeczytaj także: Prezenty o małej wartości: opodatkowanie VAT
Przypomnijmy, art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT mówi, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają przede wszystkim odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.Od tej zasady ustawodawca przewidział jednak pewne wyjątki. Te w przypadku dostawy towarów znalazły się w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, w którym to wskazał on, że przez dostawę towarów, o której mowa wyżej, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
- przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
- wszelkie inne darowizny
Powyższe nie ma zastosowania jedynie do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek (art. 7 ust. 3 ustawy).
Czytając przytoczone przepisy część podatników z całą pewnością zastanawia się, czy z uwagi na fakt, że co do zasady każde nieodpłatne przekazanie jest traktowane w myśl przepisów ustawy o VAT jako czynność opodatkowana, należy opodatkować także udostępniane kontrahentom podczas spotkań w firmie napoje i drobne poczęstunki, od których przy ich zakupie odliczono podatek naliczony?
Po analizie wskazanych uregulowań można dojść do wniosku, że czynności te nie są jednak opodatkowane. Dlaczego?
Otóż przytoczony art. 7 ust. 2 rozróżnia dwa pojęcia: przekazania (darowizna, o której mowa w pkt 2 to także przekazanie) i zużycia. W przypadku nieodpłatnego przekazania towarów, w stosunku do którego podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku w całości lub części, każda taka czynność podlega opodatkowaniu (za wyjątkiem tych towarów, które zostały wyżej wymienione).
Inaczej jest jednak w przypadku zużycia. To bowiem podlega opodatkowaniu tylko wówczas, gdy dotyczy podmiotów wymienionych w art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT i tylko w sytuacjach w tym przepisie wskazanych. Aby zatem zużycie towarów było opodatkowane, musi ono z jednej strony nastąpić na rzecz podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, z drugiej zaś zużycie towarów dla tych podmiotów musi dotyczyć ściśle określonych celów (w uproszczeniu można przyjąć innych aniżeli związane z przedsiębiorstwem).
Pewnym potwierdzeniem powyższego toku rozumowania jest art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, który to mówi, że za odpłatne świadczenie usług uznaje się również użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów
Ponieważ podczas spotkania z kontrahentem przesłanki określone w przytoczonych przepisach nie zachodzą, uznać należy, że spożywane podczas takich spotkań napoje czy drobny poczęstunek nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Stanowisko takie potwierdził m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 13 stycznia 2012 r. nr IPTPP1/443-945/11-2/IG. Organ podatkowy wskazał w niej, że „(…) nieodpłatne przekazanie artykułów spożywczych (tj. napoje, słodycze, itp.) pracownikom w ramach narad, spotkań wewnętrznych, oraz posiedzeń zarządu, rady nadzorczej, i sekretariatu w celu zapewnienia poczęstunku gościom/kontrahentom Spółki nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż niewątpliwie dotyczy zużycia na potrzeby związane z prowadzoną działalnością.(…)”
oprac. : Krzysztof Skrzypek / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)