Kasa mieszkaniowa: zakup działki a zwrot ulgi
2012-01-23 07:20
Przeczytaj także: Wkład mieszkaniowy: zwrot a podatek dochodowy
Dla zachowania prawa do ulgi z tytułu systematycznego oszczędzania w kasie mieszkaniowej wycofane środki w myśl art. 27a ust. 13 pkt 4 ww. ustawy, muszą być przeznaczone na cele określone w art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1070 ze zm.), zgodnie z którym celami mieszkaniowymi są służące zaspokojeniu własnych potrzeb mieszkaniowych:
1. nabycie, budowa, przebudowa, rozbudowa lub nadbudowa domu albo lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość,
2. uzyskanie spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub prawa do budowy domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej albo prawa odrębnej własności lokalu mieszkalnego,
3. remont domu albo lokalu o których mowa w pkt a i b z wyjątkiem konserwacji i odnowienia mieszkania,
4. spłata kredytu bankowego zaciągniętego na cele wymienione w pkt 1-3,
5. nabycie działki budowlanej lub jej części pod budowę domu jednorodzinnego lub budynku mieszkalnego, w którym jest lub ma być położony lokal mieszkalny.
Z powyższego przepisu wynika, że ustawodawca ściśle określił kryteria kwalifikowania celów gromadzenia środków mieszkaniowych. Przepis art. 8 ust. 2 pkt 5 ww. ustawy, jasno precyzuje, że celem mieszkaniowym będzie nabycie działki budowlanej lub jej części pod budowę domu jednorodzinnego lub budynku mieszkalnego, w którym jest lub ma być położony lokal mieszkalny.(…)
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia „działki budowlanej”. Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717 ze zm.) działka budowlana jest to nieruchomość gruntowa lub działka gruntu, której wielkość, cechy geometryczne, dostęp do drogi publicznej oraz wyposażenie w urządzenia infrastruktury technicznej spełniają wymogi realizacji obiektów budowlanych wynikające z odrębnych przepisów i aktów prawa miejscowego.
O przeznaczeniu danego gruntu pod zabudowę decydują władze gminne. Zgodnie z art. 3 ust. 1 ww. ustawy do zadań własnych gminy należy kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych.
Stosownie do art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.), ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy (art. 4 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy).
Bez wątpienia zatem plan zagospodarowania przestrzennego jako akt prawa miejscowego jest dokumentem rozstrzygającym o tym, czy dany grunt został zakwalifikowany jako grunt przeznaczony pod budowę. Aby zaś zachować prawo do ulgi podatnik ma obowiązek nabyć nie jakikolwiek grunt, ale grunt, który w momencie zakupu, ze względu na swoje uwarunkowania techniczne i status prawny czynić będzie zadość pojęciu „działki budowlanej”. Działka, co do której istnieje plan zagospodarowania przestrzennego przeznaczający ją na cele budowlane spełnia formalne wymogi wynikające z przepisów prawa pozwalające uznać ją za nieruchomość budowlaną.
Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, iż w przypadku posiadania decyzji o warunkach zabudowy działki, z których wynika, że jest ona przeznaczona pod zabudowę mieszkalną, zakup takiej działki wyczerpuje warunki określone w art. 8 ust. 2 pkt 5 ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego. Podatnik dokonując zakupu takiej działki w określonym czasie ze środków pochodzących z kasy mieszkaniowej nie traci prawa do ulgi podatkowej z tytułu wcześniejszego gromadzenia oszczędności w kasie mieszkaniowej.
Reasumując, w przypadku wycofania oszczędności z kasy mieszkaniowej, gromadzonych systematycznie na podstawie umowy o kredyt kontraktowy zgodnie z celami systematycznego oszczędzania i wydatkowaniu ich na zakup działki pod budowę domu Wnioskodawczyni nie straci prawa do ulgi podatkowej z tytułu gromadzenia oszczędności w kasie mieszkaniowej. (…)”
Pełną treść interpretacji można przeczytać na stronie Ministerstwa Finansów
1 2
oprac. : Ministerstwo Finansów
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)