Ryczałt samochodowy w 2012 r.: będą zmiany?
2011-11-14 13:10
Maksymalne miesięczne kwoty ryczałtów za używanie samochodów osobowych © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Ryczałt na jazdy lokalne dla pracownika w koszty firmy
Obecnie za litr popularnej 95-tki trzeba zapłacić ponad 5,30 zł. W przypadku oleju napędowego jest jeszcze gorzej. Cena tego paliwa przekracza 5,40 zł za jeden litr i zapewne jeszcze w tym roku pójdzie w górę. Na samym początku przyszłego roku podwyżka sięgnie natomiast co najmniej 20 groszy, co wynika z wyższej stawki akcyzy na ropę. Tymczasem stawki za 1 kilometr przebiegu pojazdu określone w odrębnych przepisach, brane pod uwagę m.in. przy określaniu wypłacanego pracownikom ryczałtu z tytułu wykorzystywania ich prywatnych samochodów do jazd lokalnych w celach służbowych nie zmieniły się od 2007 r., kiedy to paliwo było istotnie tańsze(ok. 1 zł na litrze, a w przypadku oleju napędowego różnica jest jeszcze większa – uwzględniając styczniowy wzrost akcyzy, może przekroczyć nawet 1,50 zł na litrze paliwa). Ustawodawca powinien się zastanowić, czy nie czas na zmiany przepisów w tym zakresie, tym bardziej, że projekt nowelizacji został już przygotowany.Mowa tu oczywiście o rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy.
Rozporządzenie to określa dwa istotne limity. Pierwszy to limit kilometrów na jazdy lokalne, który może zostać przyznany pracownikom z tytułu wykorzystywania w celach służbowych swoich prywatnych pojazdów do jazd lokalnych. Drugi to maksymalne stawki za 1 kilometr przebiegu pojazdów, które po przemnożeniu z limitami kilometrów wskazują maksymalne kwoty ryczałtu przysługujących pracownikom.
I tak zgodnie z §2 przytoczonego rozporządzenia, koszty używania pojazdów do celów służbowych pokrywa pracodawca według stawek za 1 kilometr przebiegu pojazdu, które nie mogą być wyższe niż:
-
dla samochodu osobowego:
a) o pojemności skokowej silnika do 900 cm3 - 0,5214 zł,
b) o pojemności skokowej silnika powyżej 900 cm3 - 0,8358 zł, - dla motocykla - 0,2302 zł,
- dla motoroweru - 0,1382 zł.
§3 rozporządzenia mówi natomiast, że pracodawca ustala miesięczny limit kilometrów na jazdy lokalne, przy czym limit ten, ustalony w zależności od liczby mieszkańców w danej gminie lub mieście, w których pracownik jest zatrudniony, nie może co do zasady przekroczyć:
- 300 km - do 100 tys. mieszkańców,
- 500 km - ponad 100 tys. do 500 tys. mieszkańców,
- 700 km - ponad 500 tys. mieszkańców.
Kwotę tego ryczałtu zmniejsza się proporcjonalnie o czas nieobecności pracownika w pracy. Policzmy zatem, jaki maksymalny limit ryczałtu może przyznać pracodawca swoim pracownikom:
fot. mat. prasowe
Maksymalne miesięczne kwoty ryczałtów za używanie samochodów osobowych
Należy przy tym pamiętać, że o ile ryczałt taki jest zwolniony ze składek ZUS, tak niestety podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym jako przychód ze stosunku pracy. Tym samym z powyższych kwot pracownicy muszą oddać jeszcze ich część fiskusowi, która na dzień dzisiejszy wynosi 18 bądź 32 proc. (obecnie nie wiemy jeszcze, czy stawki podatku zmienią się w roku 2012) ryczałtu w zależności od wysokości dochodów takiego pracownika. Tylko w stosunku do niektórych grup pracowniczych ustawodawca przewidział zwolnienie. Dotyczy ono pracowników socjalnych, listonoszy i służby leśnej. Reszta podatek od takiego ryczałtu jest obowiązana płacić.
Co ważne, przyznany ryczałt pokrywa wszelkie wydatki związane z odbywaniem przez pracownika swoim prywatnym samochodem jazd lokalnych w celach służbowych. Mieszczą się tutaj zatem zarówno koszty paliwa, jak też te, które są związane z szybszą eksploatacją pojazdu (wymiany płynów, olejów, remonty) oraz bezpośrednio z danym wyjazdem służbowym (np. koszty parkingów).
Uwzględniając wszystkie powyższe wydatki, w tym najistotniejszy, w postaci paliwa służącego do napędu samochodu, którego cena nieustannie szybuje w górę, kwoty limitów ryczałtu nie wydają się być zbyt wysokie. Mogą jednak ulec zmianie. Zgodnie bowiem z przygotowaną nowelizacją rozporządzenia nowe stawki za 1 km przebiegu pojazdu mają wynosić:
-
dla samochodu osobowego:
a) o pojemności skokowej silnika do 900 cm3 - 0,97 zł,
b) o pojemności skokowej silnika powyżej 900 cm3 - 1,01 zł, - dla motocykla - 0,92 zł,
- dla motoroweru - 0,81 zł.
Jak łatwo zauważyć, największy wzrost stawek wystąpił w przypadku motocykli i motorowerów. Najmniej skorzystają natomiast ci, którzy jeżdżą samochodami osobowymi o pojemności silnika powyżej 900 cm3 (wzrost o niecałe 20 groszy na kilometrze), czyli największe grono zainteresowanych.
oprac. : Krzysztof Skrzypek / eGospodarka.pl