eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiAktualności podatkoweRozmowy telefoniczne a przychód pracownika

Rozmowy telefoniczne a przychód pracownika

2011-11-10 13:01

Telefon komórkowy to w obecnych czasach niezbędny atrybut przedsiębiorcy. Rozwijanie działalności, załatwianie bieżących spraw i przysłowiowe "trzymanie ręki na pulsie" jest o wiele łatwiejsze gdy nic nie ogranicza kontaktów z klientami i pracownikami. Powszechną praktyką jest zatem przyznawanie pracownikom telefonów służbowych. Jak jednak takie rozwiązanie jest traktowane od strony podatkowej? Na to pytanie odpowiedział Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 20 lipca 2011 r., sygn. IPPB2/415-448/11-2/MK.

Przeczytaj także: Komórkowy telefon służbowy a przychód pracownika

Przedsiębiorca, we wniosku o wydanie interpretacji wskazał, iż ustalił kwotowe limity na rozmowy wykonywane przez pracowników z komórkowych telefonów służbowych oraz limity na połączenia internetowe w kwotach uzależnionych od stanowiska pracownika oraz powierzonych pracownikowi obowiązków służbowych. Powyżej limitów rozmowy oraz połączenia internetowe są traktowane jako rozmowy i połączenia prywatne, w takiej sytuacji użytkownik pokrywa kwotę stanowiącą różnicę pomiędzy sumą wartości rachunków miesięcznych netto, a przyznanym limitem kwartalnym, powiększoną o podatek VAT dla obliczonej różnicy. Zasady dotyczące korzystania ze służbowych telefonów komórkowych oraz ustalonych limitów rozmów służbowych oraz sposób ich rozliczania zostały zapisane w regulaminie.

W tak przedstawionym stanie faktycznym podatnik chciał wiedzieć, czy w związku z korzystaniem ze służbowych telefonów komórkowych lub kart modemowych w ramach przyznanego limitu, po stronie pracowników nie powstaje przychód podlegający opodatkowaniu.

Organ podatkowy stwierdził, że jeżeli telefon wykorzystywany jest jako narzędzie pracy i służy wyłącznie celom służbowym, przyznany pracownikom na ten cel limit nie stanowi przychodu pracownika z tytułu nieodpłatnych świadczeń.

W uzasadnieniu podkreślił, iż w zawieranych umowach pracownicy zobowiązują się do korzystania ze składników majątkowych pracodawcy jedynie w celach służbowych. To z kolei zobowiązanie przesądza, że nie dochodzi do powstania świadczenia na rzecz pracowników ze stosunku pracy.

Fiskus wskazał ponadto, iż nie sposób uznać, iż pracownicy uzyskują przychód z tytułu nieodpłatnych świadczeń w rozumieniu art. 11 ust. 1 u.p.d.o.f. Pracownicy ci uzyskiwaliby nieodpłatne świadczenia, które podlegałyby opodatkowaniu łącznie z innymi składnikami wynagrodzenia, w sytuacji, gdyby korzystali z telefonów dla celów prywatnych, natomiast pracodawca ponosiłby koszty takiego korzystania w całości lub w części.

Warto zauważyć, iż w analizowanej sytuacji treść umowy wydaje się chronić pracodawcę. Zobowiązał on bowiem wprost pracowników do przestrzegania zasady, iż przyznany limit dotyczy rozmów wykonywanych w celach służbowych- kosztem rozmowy prywatnej obciążany jest pracownik.

W praktyce zdarza się jednak, iż w ramach przyznanych przez pracodawcę limitów, pracownicy sporadycznie dokonują rozmów prywatnych. W takiej sytuacji sam tylko limit przyznany na rozmowy służbowe, w ramach którego wykonywane są również połączenia prywatne nie jest stuprocentowo bezpiecznym rozwiązaniem. Aby całkowicie wyeliminować ryzyko podatkowe, należałoby prowadzić analizę bilingów w celu wyznaczenia rozmów prywatnych pracowników i po ustaleniu ceny ich nabycia doliczyć ją do ich przychodów i opodatkować PIT.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: