Leasing operacyjny a inwestycja w obcym środku trwałym
2011-11-02 13:08
Przeczytaj także: Wymiana okien a inwestycja w obcym środku trwałym
Rozpatrzmy następującą sytuację: Przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu żywcem. W działalności tej wykorzystuje samochód ciężarowy służący do przewozu trzody chlewnej, który jest w leasingu operacyjnym. Na samochodzie tym zamierza zamontować zespół poideł dla zwierząt wraz ze zbiornikiem na wodę oraz przewodami doprowadzającymi ją do poideł. Inwestycja ta będzie kosztować 10 tys. zł netto. Jak należy rozliczyć ją w podatku dochodowym?W przypadku leasingu operacyjnego przedmiot leasingu stanowi środek trwały finansującego. Korzystający zalicza natomiast do kosztów uzyskania przychodu wydatki z tytułu rat leasingowych, opłaty wstępnej i innych związanych z umową leasingu. Te stanowią oczywiście przychód finansującego. Rodzi się tutaj zatem pytanie, jak postępować z wydatkami na modernizację przedmiotu leasingu, których dokonuje korzystający w sytuacji, gdy wartość tych wydatków przekracza kwotę 3 500 zł?
Odpowiedź jest prosta – wydatki takie należy uznać za inwestycję w obcym środku trwałym, a ta zgodnie z art. 22a ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej updof) podlega amortyzacji.
Ustawy podatkowe nie definiują pojęcia inwestycji w obcym środku trwałym. Próby jego wyjaśnienia podjęło się Ministerstwo Finansów w piśmie nr DD6-8213-43/WK/06/249 z dnia 14 lipca 2006 r. (Biuletyn Skarbowy nr 4 z 2006 r.), w którym to wskazano, że „(…) w praktyce przyjmuje się, że taką inwestycją są nakłady, poniesione na ulepszenie środka trwałego, który używany jest na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze. Są to zatem poniesione wydatki mające na celu przystosowanie środka trwałego do używania go przez podatnika.(…)”
Mieszczą się tutaj wydatki na przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację takie składnika majątku, w tym także na zakup części składowych i peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 3 500 zł. Ulepszenie obcego środka trwałego ma miejsce wtedy, gdy suma wydatków poniesionych na jego przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3.500 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji (por. art. 22g ust. 17 updof).
W powyższym z całą pewnością mieści się zamontowanie na samochodzie ciężarowym przeznaczonym do przewozu zwierząt systemu poideł oraz dostarczania im wody pitnej. Dzięki temu bowiem niewątpliwie zwierzęta mogą dłużej na samochodzie przebywać oraz są przewożone w lepszych warunkach.
Pozostaje tutaj zatem jeszcze kwestia, jak taką inwestycję amortyzować? Art. 22j pkt 4 w zw. z ust. 1 updof mówi, że podatnicy mogą indywidualnie ustalić stawki amortyzacyjne dla przyjętych do używania inwestycji w obcych środkach trwałych, z tym że w przypadku inwestycji w obcych środkach trwałych zaliczanych do grupy3-6 i 8 Klasyfikacji środków trwałych okres amortyzacji nie może być krótszy niż:
- 24 miesiące - gdy ich wartość początkowa nie przekracza 25.000 zł,
- 36 miesięcy - gdy ich wartość początkowa jest wyższa od 25.000 zł i nie przekracza 50.000 zł,
- 60 miesięcy - w pozostałych przypadkach.
W naszym przypadku inwestycja w obcym środku trwałym dotyczyła samochodu ciężarowego przeznaczonego do transportu zwierząt. Co za tym idzie minimalny okres jej amortyzacji wynosi 30 miesięcy bez względu na wartość tej inwestycji (o ile oczywiście przekracza ona 3 500 zł). Roczna stawka amortyzacji może zatem sięgnąć tutaj nawet 40%.
oprac. : Krzysztof Skrzypek / eGospodarka.pl