Dotacja z PUP a rozliczenie VAT
2011-09-29 12:53
Przeczytaj także: Środki z Funduszu Pracy a podatek VAT
Otrzymaną z PUP dotację na doposażenie stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego można przeznaczyć, jak sama nazwa wskazuje, na nabycie niezbędnych maszyn i urządzeń a także usług związanych ze zorganizowaniem stanowiska pracy takiej osoby. Zasady otrzymania takiej refundacji reguluje ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudniania i instytucjach runku pracy (Dz. U. z 2008 r. nr 69, poz. 415 z późn. zm.), zaś warunki i tryb dokonywania refundacji zostały określone w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 17 kwietnia 2009 r. w sprawie dokonywania refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego oraz przyznawania bezrobotnemu środków na podjęcie działalności gospodarczej (Dz. U. nr 62, poz. 512 z późn. zm.).W zakresie podatku VAT refundację taką należy rozpatrywać z punktu widzenia zarówno podatku należnego jak i naliczonego. Dlaczego?
Otóż zgodnie z ar. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej.
Należy tutaj jednak pamiętać, że obrót taki jest powiększany o określone subwencje i dotacje. Mówi o tym kolejne zdanie przytoczonego przepisu: Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze. Chodzi tutaj jednakże tylko o te, które mają bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika. Oczywiście w takim przypadku otrzymana dotacja tudzież subwencja jest traktowana jako kwota brutto i należy z niej wyodrębnić kwotę podatku VAT (która rzecz jasna do obrotu nie wchodzi). Trzeba zatem ustalić, czy mieszczą się tutaj także dotacje z urzędu pracy?
Przytoczony przepis mówi, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają jedynie te dotacje, które bezpośrednio wpływają na cenę towaru lub usługi. W przypadku dotacji otrzymanej z urzędu pracy na doposażenie stanowiska pracy związek taki nie zachodzi. Mogą one co prawda wpłynąć pośrednio na tę cenę, ale bezpośrednio nie. Tym samym otrzymana dotacja z UP nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT (nie jest zaliczana do obrotu).
Z drugiej strony otrzymana dotacja jest wydatkowana na nabycie maszyn i urządzeń tudzież pokrycie innych wydatków związanych ze zorganizowaniem stanowiska pracy dla bezrobotnego. Wydatki te z reguły są dokumentowane fakturami VAT, na których sprzedawcy naliczyli podatek od towarów i usług wg właściwych stawek, a przedsiębiorca dokonujący ich zakupu jest obowiązany uregulować sprzedawcom wartość brutto z tychże faktur, czyli wraz z naliczonym podatkiem. Czy będzie mógł go odliczyć?
W tym zakresie ustawodawca nie przewidział żadnych szczególnych regulacji – prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupach sfinansowanych otrzymaną dotacją przysługuje na zasadach ogólnych. Tym samym, jeżeli zakupy te służą wykonywaniu czynności opodatkowanych, przedsiębiorca ma prawo do odliczenia VAT z faktur je dokumentujących. Nie ma tutaj większego znaczenia źródło finansowania tych zakupów (czyli czy są to środki własne, zaciągnięty kredyt/pożyczka czy też dotacja).
oprac. : Krzysztof Skrzypek / eGospodarka.pl