Usługa kompleksowa a nieodpłatne przekazania towarów
2011-07-30 08:11
Przeczytaj także: Prezent dla klienta a rozliczenie PIT i VAT
Niezbędne przesłankiNa wstępie należy zauważyć, iż zestawiając treść art. 5 ust. 1 oraz art. 7 ust. 2 i 3 VATU można dojść do wniosku, iż opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają takie dostawy, które spełniają następujące warunki:
- dostawa ma charakter nieodpłatny
- przedmiotem nieodpłatnej dostawy był towar
- towarowi nie można przypisać przymiotu bycia próbką, prezentem o małej wartości lub drukowanym materiałem reklamowym bądź informacyjnym
- przekazywane towary były własnością podatnika,
- podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.
Powyższe przesłanki mają charakter bezwzględny i muszą być spełnione łącznie, aby możliwe było uznanie, iż nieodpłatna dostawa towarów mieści się w zakresie przedmiotowym ustawy VAT. Dla opodatkowania przekazania towaru na mocy art. 7 ust. 2 ustawy o VAT konieczne jest zatem, aby w konkretnej sytuacji zachodziły wszystkie te przesłanki. A contrario, niewystąpienie którejkolwiek z nich wyklucza możliwość objęcia czynności przekazania zakresem ustawy VAT i tym samym powoduje niewystąpienie obowiązku naliczenia podatku VAT należnego z tytułu takiego przekazania.
Przekazanie towarów…
W praktyce obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których na mocy zawartych umów, podatnik jest zobowiązany do świadczenie usług marketingowych, które obejmują organizację różnego rodzaju szkoleń, konferencji czy innych akcji promocyjnych, a także przekazanie towarów na rzecz osób trzecich. Podatnik otrzymuje wówczas ustalone w umowie wynagrodzenie. Wynagrodzenie wypłacane jest przez kontrahenta za całość świadczonych usług marketingowych i jest najczęściej kalkulowane w oparciu o koszty poniesione przez przedsiębiorcę zwiększone o ustaloną marżę. Klasycznym przykładem, gdzie funkcjonuje powyższy model jest branża medyczna.
…jako jeden z wielu elementów
Przedsiębiorca przekazując towary podmiotom trzecim realizuje fragment usługi marketingowej zleconej przez usługobiorców, dzięki czemu wywiązuje się z obowiązku promowania określonych produktów. Istotą działań promocyjnych i marketingowych jest bowiem podejmowanie czynności, których efektem będzie zachęcenie ostatecznych odbiorców towarów do podejmowania i rozwoju współpracy z kontrahentami przedsiębiorcy. Z uwagi, iż obowiązek dokonywania przekazań towarów wynika wprost z umów z usługobiorcami, ich przekazanie następuje w celu wykonania usługi kompleksowej zleconej przedsiębiorcy.