Zagospodarowanie terenu wokół firmy a podatki
2011-05-29 09:03
Przeczytaj także: Paliwo: nieodliczony VAT w koszty podatkowe
CITKoszty związane z utrzymaniem i pielęgnacją terenów zielonych wokół firmy wywołują wiele wątpliwości interpretacyjnych. Chodzi w szczególności o to, czy wydatki takie stanowią wydatki na reprezentację i przez to nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów, czy też mogą zostać zaliczone do kosztów podatkowych.
Kwestia prawidłowego zakwalifikowania wydatków na pielęgnację oraz utrzymanie terenów zielonych wokół jako wydatków ogólnych ma niezwykle istotne znaczenie na gruncie obecnie obowiązujących przepisów. Jak wiadomo, z kosztów uzyskania przychodu zostały całkowicie wyłączone koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.
Zgodnie z definicją zawartą w "Słowniku języka polskiego PWN" (Warszawa 1981) "reprezentacja" oznacza okazałość, wytworność w czyimś sposobie życia związaną ze stanowiskiem lub pozycją społeczną. Natomiast według definicji utrwalonej w orzecznictwie reprezentacja to wszelkie działania polegające na stwarzaniu i utrwalaniu dobrego wizerunku firmy.
Ważne pismo US
(...)Zgodnie z obowiązującym od dnia 01.01.2007 r. brzmieniem art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.
Z uwagi na brak ustawowej definicji pojęcia "reprezentacja", należy stosować wykładnię językową. Według słownika języka polskiego (PWN, W-wa 1981 r.) pojęcie "reprezentacja" oznacza okazałość, wytworność w czyimś sposobie życia związaną ze stanowiskiem lub pozycją społeczną. W praktyce podatkowej utrwalił się pogląd, iż reprezentacją są działania polegające na oficjalnych kontaktach handlowych z innymi podmiotami, podczas których przyjmuje się delegacje lub kontrahentów, uczestniczy w przyjęciach związanych z pobytem delegacji lub kontrahentów. Są to więc działania, które mają na celu zaprezentowanie firmy w sposób jak najbardziej pozytywny dla obecnych i przyszłych klientów.
Według definicji utrwalonej w orzecznictwie reprezentacja to wszelkie działania polegające na stwarzaniu i utrwalaniu dobrego wizerunku firmy np. wystrój firmy, logo (...).
Pismo Naczelnika US w Łodzi z 28 marca 2007 r., nr ŁUS-II-2-423-12/07/AG
Warto do tego dodać jeszcze krótką definicję sformułowaną przez Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 6 maja 1998 r. (SA/Sz 1412/97). Sąd w wyroku tym stwierdził, że pojęcie reprezentacja nie musi odnosić się do okazałości i wystawności. Pojęcie to odnosi się do dobrego reprezentowania się firmy, które może polegać na odpowiednim ubiorze pracowników, wystroju firmy, jej logo, tablicach informacyjnych, sposobie podejmowania interesantów i kontrahentów.
W mojej opinii wydatki na utrzymanie i zagospodarowanie terenów wokół firmy mają na celu zachęcenie do odwiedzenia firmy i dokonania zakupów. A zatem są to koszty poniesione w celu uzyskania przychodu i nie powinny być traktowane jako koszty reprezentacji. Nie można bowiem wydatków związanych z zagospodarowaniem terenu, wynikających z dbałości przedsiębiorcy, uważać za wydatki na reprezentację. W związku z powyższym nie ma w tym przypadku zastosowania art. 16 ust. 1 pkt 28 updop wyłączający z kosztów uzyskania przychodu wydatki na reprezentację.
Jednak z odmiennym stanowiskiem możemy spotkać się w piśmie Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 8 marca 2006r., 1472/ROP 1/423-43/83/06/MG. Uznał on, że wydatki poniesione przez podatnika na uporządkowanie terenów zielonych, tj. założenie trawnika, posadzenie krzewów i drzew, są wydatkami na reprezentację i mogą stanowić koszty uzyskania przychodów jedynie w granicach limitu 0,25% przychodów. Swoją interpretację przepisów naczelnik argumentował w następujący sposób:
Ważne pismo US
(...) reprezentacja to chęć stworzenia jak najlepszego wizerunku firmy, wystawienie na pokaz, prezentowanie, a zadbanie o estetyczny, schludny wygląd terenów zielonych wokół nieruchomości, w której prowadzona jest działalność gospodarcza, wiąże się z okazałością i wytwornością firmy mającą na celu wywołanie dobrego wrażenia na kontrahentach, podniesienia prestiżu firmy i pozyskiwaniu nowych klientów, co w konsekwencji może skutkować zwiększeniem przychodów osiąganych przez Spółkę. A zatem wydatki ponoszone przez Spółkę na zagospodarowanie terenów zielonych wokół siedziby firmy powinny zostać uznane za wydatki poniesione na cele reprezentacyjne i zaliczone w ciężar kosztów uzyskania przychodów w granicach limitu przewidzianego w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (...).
Pismo US w Warszawie z 8 marca 2006r., 1472/ROP 1/423-43/83/06/MG.
oprac. : Rafał Styczyński / Koszty w Firmie