eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiPorady podatkoweMetody optymalizacji podatkowej: dochody z zagranicy

Metody optymalizacji podatkowej: dochody z zagranicy

2011-03-04 13:02

Przeczytaj także: Spółka osobowa na Cyprze a podatek dochodowy


Optymalizacja opodatkowania dywidend – Cypr i Luksemburg

Zarówno ustawodawstwo Cypru, jak i Luksemburga zaliczanych do tzw. europejskich rajów podatkowych daje daleko idące możliwości optymalizacji podatkowej międzynarodowych struktur biznesowych. Jednym ze sposobów działań optymalizacyjnych jest transgraniczna „gra” dywidendą. W przypadku dywidend wypłacanych ze źródeł na Cyprze bądź w Luksemburgu może to generować oszczędność podatkową na poziomie ponad 2-krotnej redukcji efektywnego obciążenia podatkiem dochodowym względem opodatkowania dywidend w Polsce.

Możliwa jest także całkowita redukcja podatku dochodowego. Przeniesienie określonej części działalności biznesowej na Cypr może być źródłem szeregu korzyści o podatkowym charakterze, takich jak brak opodatkowania dyrektorów spółek cypryjskich, najniższy w UE poziom opodatkowania przedsiębiorstw czy tolerowanie zjawiska nabywania korzyści umownych. W tym kontekście zaledwie 9% efektywny poziom opodatkowania dywidend wypłacanych przez cypryjskie spółki jest jedną z wielu możliwości redukcji obciążeń fiskalnych międzynarodowych grup kapitałowych, jakie daje ustawodawstwo tego kraju.

Podstawą do powyższej redukcji opodatkowania dywidend wypłacanych ze źródeł na Cyprze są postanowienia polsko-cypryjskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Zgodnie z regulacją art. 10 ust. 2 umowy z Cyprem dywidendy wypłacane przez spółki cypryjskie polskim rezydentom podatkowym, będącym właścicielami tych dywidend, mogą być opodatkowane na Cyprze w wysokości wynoszącej maksymalnie 10% kwoty dywidend brutto. Jednakże prawo krajowe Cypru rezygnuje z opodatkowania tych zysków w odniesieniu do podmiotów zagranicznych.

Z kolei przepis art. 24 ust. 1 lit. b umowy z Cyprem stanowi, że w celu unikania podwójnego opodatkowania w Polsce, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód, który wedle postanowień art. 10– 12 umowy (a więc także dochód z dywidend) może być opodatkowany na Cyprze, Polska zezwoli na potrącenie od podatku dochodowego tej osoby kwoty równej podatkowi dochodowemu zapłaconemu na Cyprze. Potrącenie to nie może jednak przekraczać tej części podatku obliczonego przed dokonaniem potrącenia, która odnosi się do dochodu uzyskanego na Cyprze.

W świetle powyższych regulacji umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania z Cyprem, jeżeli Cypr rezygnuje z opodatkowania dywidend wypłacanych polskim rezydentom podatkowym (np. polskiej spółce-matce), odbiorca tych dywidend może odliczyć od 19% podatku należnego w Polsce od tych dochodów 10% podatek, który byłby należny na Cyprze od dywidend, gdyby Cypr nie zrezygnował w swym prawie krajowym z ich opodatkowania. Na skutek dokonania powyższej redukcji polskiego podatku dochodowego efektywny poziom opodatkowania dywidend wypłacanych przez spółki cypryjskie ich jednostkom nadrzędnym zlokalizowanym w Polsce będzie wynosił 9% kwoty dywidend brutto.

Powyższa interpretacja postanowień polsko-cypryjskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania może budzić pewne wątpliwości na gruncie językowego brzmienia polskiej wersji ww. umowy, albowiem jest ona niezgodna z tekstem angielskim, który zgodnie z regulacją art. 30 tej umowy ma rozstrzygające znaczenie w przypadku jakichkolwiek wątpliwości interpretacyjnych. Na gruncie przepisu art. 24 ust. 1 lit. b umowy z Cyprem w jej polskiej wersji językowej można mieć wątpliwości, czy prawo do odliczenia podatku od dywidend, który może być pobrany przez Cypr, od podatku od tych dywidend należnego w Polsce, jest uzależnione od faktycznej zapłaty tego podatku.

Tymczasem w świetle angielskiej wersji językowej art. 24 ust. 1 lit. b umowy z Cyprem w przypadku, gdy polski rezydent podatkowy osiąga dochody z dywidend wypłacanych przez spółkę cypryjską, które mogą być opodatkowane na Cyprze, Polska zobowiązana jest do umożliwienia odliczenia podatku podlegającego do zapłaty w Polsce, niezależnie od tego, czy dochód ten faktycznie został opodatkowany na Cyprze. Dodatkowym argumentem przemawiającym za słusznością powyższego poglądu jest treść art. 24 ust. 3 umowy z Cyprem. Przepis ten definiując pojęcie „podatku podlegającego zapłacie na terytorium Cypru”, posługuje się w angielskim brzmieniu sformułowaniem „tax payable”, co oznacza „podatek podlegający zapłacie”, a nie „podatek zapłacony”.

Tym samym przez podatek podlegający zapłacie na terytorium Cypru należy rozumieć także podatek, który byłby płatny na terytorium Cypru, gdyby wypłacana dywidenda nie została zwolniona z podatku, zgodnie z wewnętrznym prawem cypryjskim. Zatem, w rozumieniu tego przepisu (art. 24 ust. 3 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania z Cyprem – przyp. aut.), podatek podlegający zapłacie, to podatek, który może zgodnie z postanowieniami UPO (umowy z Cyprem – przyp. aut.) zostać pobrany przez Cypr.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: