Dekoracje świąteczne a koszty podatkowe i VAT
2011-01-20 13:13
Przeczytaj także: Zagospodarowanie terenu wokół firmy a podatki
Wydatki na ozdoby świąteczne jako kosztNieodzownym elementem wystroju sklepów i innych pomieszczeń wykorzystywanych przez podatników w działalności gospodarczej są także różnego rodzaju ozdoby świąteczne. Radosna atmosfera świąt, jaka udziela się konsumentom (szczególnie w święta Bożego Narodzenia), powoduje, że wydają oni pieniądze częściej i chętniej. W budowaniu takiej wspomagającej sprzedaż atmosfery zasadniczą rolę odgrywają nawiązujące do motywów świąt gadżety, w tym: choinki, girlandy, serpentyny, kwiaty, stroiki, bombki lub inne zabawki choinkowe oraz muzyka świąteczna, którą słychać głównie w sklepach.
Do tego katalogu wydatków świątecznych należy zaliczyć również zakup kostiumu Świętego Mikołaja oraz wynagrodzenie dla pracownika przebranego w ten kostium, a także wydatki na kartki świąteczne wysyłane kontrahentom. Wszystkie te zabiegi mają bowiem spowodować u klienta odwołanie do jego pozytywnych wspomnień i wrażeń, jakie zwykle towarzyszą świętom Bożego Narodzenia, i poprzez to skłonić go do dokonania zakupu lub wzbudzić poczucie sympatii do firmy.
Wydatki na świąteczny wystrój mają niewątpliwie związek z przychodem, a zatem mogą być zaliczone do kosztów jego uzyskania.
Ważne pismo IS
Wydatki na zakup kwiatów ciętych do wystroju pomieszczeń spółki i dekoracji w postaci choinek, lampek, stroików, bombek, pisanek, a także zakup usług dekoratorskich w celu udekorowania budynku i pomieszczeń spółki z okazji świąt, w opisanym stanie faktycznym i prawnym, mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Przyczyniają się one pośrednio do wzrostu przychodów spółki, zatem na podstawie art. 15 ust. 4d ww. ustawy, są potrącalne w dacie ich poniesienia.
Pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 13 lutego 2008 r., nr ILPB3/423-235/07-2/MC
Koszty reprezentacji
Ustawodawca wyłączył z kosztów uzyskania przychodów koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napoje, w tym alkoholowe.
Orzeczenie NSA
Pojęcie reprezentacja nie musi odnosić się do okazałości i wystawności. Pojęcie to odnosi się do dobrego reprezentowania się firmy, które może polegać na odpowiednim ubiorze pracowników, wystroju firmy, jej logo, tablicach informacyjnych, sposobie podejmowania interesantów i kontrahentów.
Wyrok NSA z 6 maja 1998 r., sygn. akt SA/Sz 1412/97
Istnieje ograniczone ryzyko, iż w niektórych sytuacjach wydatki na zakup materiałów dekoracyjnych mogą być uznane za koszty reprezentacji albo za ogólne koszty firmy, w zależności od tego, w jakim celu zostały poniesione. Jeżeli akcesoria świąteczne zostały zakupione w celach dekoracyjnych, wydatek ten należy traktować jak pozostałe koszty związane z funkcjonowaniem firmy i można go w całości zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Jeżeli jednak zakup ten będzie miał charakter reprezentacyjny, tj. podkreślający wytworność i okazałość siedziby firmy podatnika, to wydatki te mogą zostać zaliczone przez organ podatkowy do kosztów reprezentacji.
Podstawa prawna
art. 15 ust. 1, art. 16 ust. pkt 28 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.).
oprac. : Rafał Styczyński, Ewa Ostapowicz / Koszty w Firmie