Samochód z kratką w leasing do końca roku?
2010-11-21 07:20
Przeczytaj także: Samochody z kratką w VAT: leasing w 2010 r.
Dlatego największy problem przedsiębiorcy mają z tym, czy do zachowania prawa do pełnego odliczenia podatku VAT od opłat leasingowych na samochód z kratką wystarczy samo zawarcie umowy leasingu przed końcem 2010 r. czy też do tego czasu wyleasingowany pojazd musi zostać zarejestrowany. Większość prawników jest zdania, że do pełnego odliczenia konieczne będą:
-
Zawarcie umowy leasingu przed 1 stycznia 2011 r.
W umowie takiej musi być maksymalnie precyzyjnie określony rodzaj pojazdu, na który zostaje podpisana umowa leasingu i jego wartość. Wskazanie marki pojazdu czy też faktu, że będzie to samochód ciężarowy nie będzie wystarczające. -
Zarejestrowanie umowy leasingu w urzędzie skarbowym do końca stycznia 2011 r. (o ile Ministerstwo Finansów nie zmieni daty wejścia ograniczenia)
Podpisana umowa leasingu musi zostać zarejestrowana urzędzie skarbowym właściwym dla korzystającego, w odpowiednim terminie, który wskaże ustawa nowelizująca VAT. -
Niedokonywanie zmian w podpisanej umowie
Warto pamiętać, że po wejściu w życie ustawy nowelizującej, w zawartym wcześniej z firmą leasingową kontrakcie finansowym nie mogą zostać dokonywane żadne zmiany, w szczególności te, które dotyczą wartości pojazdu lub wpływają na wysokość podatku VAT do odliczenia.
To jednak nie koniec aut z kratką
Chociaż możliwość pełnego odliczenia podatku VAT od kratek zniknie w przyszłym roku możemy być pewni, że za kilka lat jeszcze o kratkach usłyszymy. Jak wyjaśnia Mariusz Włodarczyk, decyzja Rady Unii Europejskiej jest czasowa, co oznacza, że najprawdopodobniej po 31 grudnia 2012 r., czyli po tym, jak przepisy przejściowe przestaną obowiązywać, auta z kratką ponownie staną się towarem bardzo pożądanym przez polskie firmy. Przedsiębiorcy, aby inwestować i napędzać koniunkturę gospodarczą, potrzebują zachęt podatkowych, a tymczasem Państwo robi wiele, aby do inwestowania ich zniechęcić. Najgorszy w tym wszystkim jest brak jednoznacznych i trwałych zasad obowiązujących przy prowadzeniu działalności gospodarczej. Przez ciągłe zmiany prawa zarządzającym firmami trudno jest planować swoją działalność – stwierdza Włodarczyk.
RAMKA: Historia zamieszania z kratką
Zamieszanie związane z odliczeniem VAT od aut firmowych z homologacją ciężarową zaczęło się w 2005 r. od tzw. sprawy Magoory. Spółka Magoora z Krakowa zawarła umowę leasingu auta z homologacją ciężarową, która uprawniała ją do pełnego odliczenia VAT zawartego w cenie paliwa. Następnie w życie weszły nowe przepisy wprowadzające ograniczenia w odliczaniu VATu. Spółka wystąpiła więc o interpretację ustawy do odpowiednich organów. Gdy ta okazała się negatywna, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie zapytał o wiążącą interpretację budzących wątpliwości przepisów Europejski Trybunał Sprawiedliwości.
Zgodnie z wyrokiem ETSu z lutego 2009 r., przepisy polskiej ustawy o podatku VAT w zakresie dotyczącym odliczania VATu od samochodów naruszały prawo unijne i nie mogły być wiążące. W ślad za wyrokiem, Ministerstwo Finansów potwierdziło prawo do odliczenia VATu zarówno od paliwa jak i od nabycia oraz leasingu dla pojazdów mających homologację ciężarową. Wytyczne Ministerstwa, niestety niepotwierdzone żadnymi przepisami prawa, teoretycznie oznaczały jednak powrót do pełnego odliczenia VAT od pojazdów z kratką. Niestety już na tym etapie wielu przedsiębiorców miało wątpliwości, czy można podejmować decyzje inwestycyjne w oparciu o wytyczne, które nie mają rangi przepisów prawa. Ten brak pewności co do otoczenia prawnego był hamulcem już wtedy – podkreśla Mariusz Włodarczyk.
Wątpliwości części firm okazały się słuszne, bo pół roku po wydaniu interpretacji wyroku ETS, MF ogłosiło, że nie zamierza wycofać się z planu ograniczenia odliczeń VAT od samochodów „z kratką”. Decyzja wynikała z chęci zwiększenia wpływów do budżetu, ale to był spory krok wstecz w procesie wprowadzania zachęt podatkowych dla przedsiębiorców – mówi Mariusz Włodarczyk. Ministerstwo zapowiedziało ograniczenie prawa do odliczania VAT od samochodów z kratką i paliwa do nich do końca 2013 r. i wystąpiło o zgodę na nie do Komisji Europejskiej. Po raz kolejny nie podano jakiejkolwiek informacji, jak prawo będzie wyglądało po tym okresie. To, że przedsiębiorcy mogą klarownie określić otoczenie prawne tylko w krótkim horyzoncie jest sprzeczne z istotą państwa prawa i stabilnego porządku prawnego – dodaje Mariusz Włodarczyk z BZ WBK Leasing.
Komisja Europejska wyraziła zgodę na tymczasowe zniesienie w Polsce pełnego odliczenia VAT od zakupu aut z kratką w czerwcu br., a potwierdzenie tej decyzji przez Radę Unii Europejskiej we wrześniu br. dało polskiemu Ministerstwu Finansów zielone światło do odebrania przedsiębiorcom korzyści podatkowych. Dla polskich przedsiębiorców oznaczało to tylko jedno: regulacje umożliwiające odliczenie całej wartości VAT zawartego w cenie aut z homologacją ciężarową oraz paliwa do nich mogą zostać utrzymane najdłużej do końca tego roku.
Niestety, po decyzji Rady UE, Ministerstwo nie wydało formalnej decyzji o zniesieniu ograniczenia, nie są też znane zmiany w projekcie ustawy nowelizującej przepisy dotyczące VAT.
![Jak sprzedać (po)leasingowy samochód bez VAT? [© Narong Jongsirikul - Fotolia.com] Jak sprzedać (po)leasingowy samochód bez VAT?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/leasing/Jak-sprzedac-po-leasingowy-samochod-bez-VAT-194079-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : eGospodarka.pl