Nowelizacja ustawy o podatku akcyzowym
2010-09-06 12:30
Przeczytaj także: Akcyza na samochody a usługi pośrednictwa
Wiele zmian wprowadzonych nowelizacją ma charakter porządkujący i doprecyzowujący terminologię zastosowaną w przepisach ustawy do terminologii zastosowanej w dyrektywie. Wprowadzono m.in. definicję „zawieszającej procedury celnej”, przez którą rozumie się tą procedurę w rozumieniu przepisów prawa celnego, jak również wprowadzenie wyrobów akcyzowych do miejsca składowania czasowego, do wolnych obszarów celnych lub do składów wolnocłowych. Dodatkowo, zmieniono definicję „importu”, co stanowi konsekwencję wprowadzenia definicji importu w dyrektywie i uznania, że nie mamy do czynienia z importem, dopóki wyroby akcyzowe objęte są zawieszającą procedurą celną.Ponadto, nowelizacją wprowadzono w miejsce dotychczasowych definicji „zarejestrowanego handlowca” i „niezarejestrowanego handlowca” definicję „zarejestrowanego odbiorcy”.
Nowelizacją sprecyzowano przedmiot opodatkowania w przypadku sprzedaży energii elektrycznej, którym będzie sprzedaż energii nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym, także gdy sprzedaży dokonuje podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję, czy obrót. Dodatkowo, wprowadzono także zasadę jednokrotności poboru akcyzy w odniesieniu do opodatkowania energii elektrycznej, która oznacza, że w przypadku, gdy podatek akcyzowy został pobrany na wcześniejszym etapie obrotu, nie można domagać się uiszczenia go po raz kolejny od tego samego wyrobu akcyzowego.
Kolejna dość istotna zmiana, wprowadzona nowelizacją oraz rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wzoru dokumentów potwierdzających zapłatę akcyzy na terytorium kraju od samochodu osobowego nabytego wewnątrzwspólnotowo lub brak obowiązku zapłaty tej akcyzy (Dz. U. Nr 157, poz. 1056), polega na możliwości wydawania jednego dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy na terytorium kraju od nabycia wewnątrzwspólnotowego większej partii samochodów osobowych niezarejestrowanych wcześniej na terytorium kraju.
W celu umożliwienia wydawania dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy od nabycia wewnątrzwspólnotowego większej partii samochodów, zgodnie z nowelizacją, przedstawiciele marek samochodowych (dealerzy) mogą przekazać kopię dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy na terytorium kraju od nabytych wewnątrzwspólnotowo samochodów osobowych, w sytuacji gdy nie jest przekazywany oryginał tego dokumentu. Ta zmiana jest szczególnie istotna dla przedstawicieli poszczególnych marek samochodowych w Polsce, którzy sprowadzają miesięcznie bardzo dużo samochodów, następnie sprzedawanych za pośrednictwem autoryzowanych salonów.
W praktyce, wydawanie pojedynczych dokumentów na każdy wewnętrzwspólnotowo nabywany samochód z większej partii, okazało się nadmiernym obciążeniem zarówno dla urzędów celnych, jak i przedsiębiorców. Dlatego też, aby mógł funkcjonować w obrocie gospodarczym, dokument potwierdzający zapłatę akcyzy od większej partii samochodów należało dopuścić możliwość przekazywania autoryzowanym salonom kopii tego dokumentu.
Podsumowując, wprowadzone zmiany, w szczególności dotyczące branży motoryzacyjnej ocenić należy pozytywnie. Zmiana jest bez wątpienia odpowiedzią na potrzeby rynku dealerów samochodów, dla których wymóg dokumentowania akcyzy od nabycia każdego pojedynczego samochodu w sytuacji prowadzenia handlu hurtowego samochodami był nadmiernym utrudnieniem, a dodatkowo stwarzał zbyteczny nakład pracy także po stronie organów celnych.