eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiInterpretacje i wyjaśnieniaTransport osób: "prawidłowy" paragon fiskalny

Transport osób: "prawidłowy" paragon fiskalny

2010-08-09 08:57

Przeczytaj także: Co powinien zawierać paragon fiskalny?


Z kolei jak wynika z zapisu § 5 ust. 1 pkt 10 tego rozporządzenia, paragon fiskalny musi być czytelny i zawierać wszystkie dane, o których mowa w pkt 6, pozwalające nabywcy na sprawdzenie prawidłowości dokonanej transakcji (…).

Z powołanych norm prawnych wynika, iż prowadzona przy zastosowaniu kasy rejestrującej ewidencja, mająca charakter ewidencji sprzedaży, winna być na tyle szczegółowa, aby w bezpośredni sposób umożliwiała określenie przedmiotu i podstawy opodatkowania.

Paragon fiskalny ma zatem stanowić dowód odzwierciedlający sprzedaż towarów i usług. Sprzedawca musi na paragonie opisać każdy towar, podać jego nazwę.

Wprawdzie zarówno przepisy powołanego rozporządzenia, jak i ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują, co należy rozmieć pod pojęciem „nazwa towaru lub usługi”, ale należy za nią uznać taką nazwę, która może być przypisana tylko jednemu sprzedawanemu towarowi lub rodzajowi usługi i która powinna jednoznacznie identyfikować daną transakcję. Musi być więc tak skonstruowana, aby można było na jej podstawie w połączeniu z ceną dokładnie określić indywidualnie nabyty towar lub usługę.

Nazwa towaru ma zatem spełniać cele, dla jakich podatnik został zobowiązany do ewidencjonowania obrotu, tj. m.in. potrzeby zapewnienia kontroli rzetelności udokumentowania dokonywanych transakcji, określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania.

Należy również zauważyć, iż zgodnie z art. 33a ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe (t.j. Dz. U. Nr 50, poz. 601 z 2000 r. ze zm.) przewoźnik lub osoba przez niego upoważniona, legitymując się identyfikatorem umieszczonym w widocznym miejscu, może dokonywać kontroli dokumentów przewozu osób lub bagażu.

Jak wynika z zapisu art. 33a ust. 3 tej ustawy, w razie stwierdzenia braku odpowiedniego dokumentu przewozu przewoźnik lub osoba przez niego upoważniona pobierają właściwą należność za przewóz i opłatę dodatkową albo wystawiają wezwanie do zapłaty.

Natomiast stosownie do art. 33a ust. 3a, w razie stwierdzenia braku ważnego dokumentu poświadczającego uprawnienie do bezpłatnego albo ulgowego przejazdu przewoźnik lub osoba przez niego upoważniona pobierają właściwą należność za przewóz i opłatę dodatkową albo wystawiają wezwanie do zapłaty. Pobrana należność za przewóz i opłata dodatkowa, po uiszczeniu opłaty manipulacyjnej odpowiadającej kosztom poniesionym przez przewoźnika, podlegają zwrotowi, a w przypadku wezwania do zapłaty - umorzeniu, w przypadku udokumentowania przez podróżnego, nie później niż w terminie 7 dni od dnia przewozu, uprawnień do bezpłatnego lub ulgowego przejazdu.

Z przedstawionego w złożonym wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie komunikacji autobusowej na trasie S. - U. Zarówno bilety normalne, jak i ulgowe (z ulgami handlowymi) emitowane przez kasę rejestrującą są „nazwane” tak jak trasa przejazdu – „S. - U.”. Sprzedaż biletów odbywa się w kasie w czasie rzeczywistym, nie jest prowadzona przedsprzedaż biletów.

Mając powyższe na uwadze, odnosząc się do przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego należy stwierdzić, iż jak wynika z cytowanego § 5 ust. 1 pkt 6 powołanego rozporządzenia, paragon fiskalny (w przedmiotowej sprawie – bilet emitowany przez urządzenia fiskalne) musi zawierać dane umożliwiające w sposób bezpośredni określić przedmiot transakcji oraz podstawę opodatkowania.

Wobec tego należy stwierdzić, że bilety dokumentujące świadczone przez Wnioskodawcę usługi muszą zawierają wszystkie szczegółowe dane, o których mowa w powołanym przepisie, a w szczególności, w odniesieniu do podpunktu e) tego przepisu, muszą określać nazwę i ewentualnie opis usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy, czyli w przedmiotowej sprawie np. trasę przejazdu (jej długość) a także oznaczenie, czy bilet uprawnia do ewentualnego kursu powrotnego, oraz wszelkie dane, które pozwalają jednoznacznie określić podstawę opodatkowania, czyli wartość, należny podatek i cenę, zastosowanie ewentualne ulgi. Zatem zastosowanie dla określenia nazwy usługi wyłącznie przebiegu trasy w formie „S. - U.”, bez określenia powyższych szczegółów zawartej transakcji nie spełnia warunków wynikających z powołanych norm prawnych a także nie umożliwi nabywcy usług sprawdzenia prawidłowości dokonanej transakcji(…)”


Pełną treść interpretacji można przeczytać na stronie Ministerstwa Finansów

poprzednia  

1 2

oprac. : Ministerstwo Finansów

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: