Środki trwałe: dotacja a amortyzacja
2010-06-21 13:04
Przeczytaj także: Usługi od podmiotów powiązanych w wartości początkowej budynku
Prawo do odliczenia VAT
Podstawowym prawem podatnika, przewidzianym przepisami ustawy o VAT, jest możliwość odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego. Odliczeniu podlega podatek naliczony wynikający z faktur zakupu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną określonymi stawkami podatku. W konsekwencji należy uznać, że w przypadku gdy poniesione wydatki na środek trwały związane są z czynnościami opodatkowanymi, to podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia VAT.
Prawo do odliczenia podatku a otrzymane dofinansowanie
Przepisy ustawy o VAT nie uzależniają prawa do odliczenia podatku od źródła finansowania dokonywanych zakupów (np. ze środków dotacji UE). Otrzymana dotacja nie jest również traktowana jako czynność nieuprawniająca do odliczenia VAT.
Jak zaksięgować otrzymaną refundację środków trwałych?
Środki pieniężne otrzymane na sfinansowanie nabycia środków trwałych, jeżeli stosownie do innych ustaw nie zwiększają kapitałów (funduszy) własnych, należy zaliczyć do rozliczeń międzyokresowych przychodów (art. 41 uor). Zwiększają one stopniowo pozostałe przychody operacyjne, równolegle do odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych od środków trwałych sfinansowanych z dotacji. Jeśli dotacja pokrywa część wartości zakupionego środka trwałego, to konto "Pozostałe przychody operacyjne" uznaje się proporcjonalnie do wartości pokrycia zakupu przez dotację.
W księgach rachunkowych można dokonać następujących zapisów:
-
Przyjecie środka trwałego do używania
- Wn "Środki trwałe",
- Ma "Rozliczenie zakupu".
-
Wpływ dotacji na częściowe sfinansowanie zakupu środka trwałego
- Wn "Rachunek bankowy"
- Ma "Rozliczenia międzyokresowe przychodów",
-
Comiesięczna amortyzacja.
- Wn "Amortyzacja" (analitycznie: stanowiąca koszty uzyskania przychodów) - proporcjonalnie od części zakupu pokrytej środkami własnymi,
- Wn "Amortyzacja" (analitycznie: niestanowiąca kosztów uzyskania przychodów) - proporcjonalnie od części zakupu pokrytej dotacją,
- Ma "Odpisy umorzeniowe środków trwałych".
Wn "Rozliczenia międzyokresowe przychodów",
Ma "Pozostałe przychody operacyjne".
Otrzymane dotacje w bilansie
Otrzymane dotacje, przeznaczone na nabycie środków trwałych, w bilansie prezentujemy w pozycji B.IV.2 pasywów jako "Inne rozliczenia międzyokresowe". Co istotne wykazuje się je w wartości netto, czyli kwoty otrzymane należy pomniejszyć o odpisy dokonane równolegle do amortyzacji.
Podstawa prawna
- art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 pkt 48, ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.);
- art. 86 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity: Dz.U. nr 54, poz. 535 ze zm.);
- art. 41 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity: Dz.U. z 2009 r. nr 152, poz. 1223 ze zm.).
Miesięcznik Koszty w Firmie. W jednej publikacji znajdziesz rozwiązania dotyczące rozliczania kosztów w firmie z punktu widzenia 3 dziedzin: podatków dochodowych, VAT, ustawy o rachunkowości.
![Sądy bronią amortyzacji w spółkach nieruchomościowych [© spectrumblue - Fotolia.com] Sądy bronią amortyzacji w spółkach nieruchomościowych](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/spolka-nieruchomosciowa/Sady-bronia-amortyzacji-w-spolkach-nieruchomosciowych-251635-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : Koszty w Firmie