Reklama a import usług w VAT
2010-05-06 12:39
Przeczytaj także: Miejsce świadczenia usług w UE i krajach trzecich
Rozpatrzmy następującą sytuację: Polska spółka w 2009 r. zawarła z nieniecką firmą umowę na świadczenie usług reklamowych, w ramach której niemiecka firma będzie reklamowała produkty spółki. Usługi te są świadczone m.in. w Niemczech, ale także i w innych krajach. Jak powyższe należy rozliczać z punktu podatku VAT?Jak było?
Do końca 2009 r. przy tego typu usługach miał zastosowanie art. 27 ust. 4 pkt 2 w związku z art. 27 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Pierwszy z przytoczonych przepisów mówił, że art. 27 ust. 3 stosuje się do usług reklamy. Ten z kolei wskazywał, że w przypadku tych usług, gdy były one świadczone na rzecz:
- osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub
- podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę
Co za tym idzie, dla polskiej spółki świadczenie usług reklamy przez niemieckiego kontrahenta było importem usług, z tytułu którego musiała ona rozliczyć podatek VAT.
Jak jest?
Z dniem 01 stycznia 2010 r. art. 27 i 28 (wskazujące miejsce świadczenia przy świadczeniu usług) zostały uchylone w całości. Ich miejsce zajęły art. 28a do 28o.
Obecnie podstawowa reguła w tej kwestii znalazła się w art. 28b ustawy o VAT. Zgodnie z nim:
- Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania.
- W przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba lub stałe miejsce zamieszkania, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności.
- W przypadku gdy usługobiorca nie posiada siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności, o którym mowa w ust. 2, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym zwykle prowadzi on działalność lub w którym ma on miejsce zwykłego pobytu.
Od powyższego ustawodawca przewidział kilka wyjątków. Żaden z nich nie ma jednak zastosowania w naszym przypadku, w związku z czym należy tutaj stosować wynikającą z art. 28b regułę ogólną.
Co za tym idzie, także i w stanie prawnym obowiązującym w 2010 r. polska spółka wykaże z tytułu usług reklamy świadczonych przez niemieckiego kontrahenta import usług, który opodatkuje w Polsce.
oprac. : Krzysztof Skrzypek / eGospodarka.pl