Usługi odśnieżania a podatek VAT
2010-04-14 12:59
Przeczytaj także: Pokój hotelowy: zakup a podatek VAT
Rozpatrzmy następującą sytuację: Przedsiębiorca świadczył na rzecz urzędu miasta usługi odśnieżania placów w grudniu 2009 r. Na koniec tego miesiąca wystawił fakturę. Jaką stawkę podatku powinien zastosować na fakturze czynności te dokumentującej? Kiedy powstanie obowiązek podatkowy w sytuacji, gdy termin płatności na niej został określony na 10 stycznia 2010 r.?Usługi w zakresie odśnieżania zostały sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 90.00.3 „Oczyszczanie ulic, dróg kołowych, placów i innych terenów, usuwanie śniegu i lodu”. Mieszczą się one w poz. 153 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług „Usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne”. Załącznik ten zawiera wykaz towarów i usług, które są opodatkowane 7% stawką podatku VAT. Tym samym taką stawkę powinien zastosować nasz przedsiębiorca do świadczonych w grudniu usług odśnieżania placów.
Co się zaś tyczy momentu powstania obowiązku podatkowego, pod uwagę należy wziąć art. 19 ust. 1, 4 i 13 pkt 1 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług. Przypomnijmy brzmienie tych przepisów:
Ust. 1: Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.
Ust. 4: Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.
Ust. 13 pkt 1 lit. c): Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminu płatności, jeżeli został on określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu świadczenia usług wymienionych w poz. 138 i poz. 153 załącznika nr 3 do ustawy.
Przypomnijmy, iż usługi odśnieżania mieszczą się w poz. 153 załącznika nr 3 do ustawy. Wydawałoby się zatem, iż zastosowanie znajdzie tutaj art. 19 ust. 13 pkt 1 lit. c) ustawy, czyli obowiązek podatkowy powstanie z chwilą upływu terminu płatności (a więc 10 stycznia 2010 r.). Byłoby tak, gdyby termin ten wynikał z zawartej umowy pomiędzy przedsiębiorcą a urzędem miasta. U nas wynika on natomiast jedynie z wystawionej faktury. Nic się tutaj nie mówi o jakiejkolwiek umowie.
W związku z powyższym - zdaniem autora - należy przyjąć w naszym przypadku ogólną regułę powstania obowiązku podatkowego określoną w art. 19 ust. 1 i 4 ustawy o VAT. Tym samym datą powstania tego obowiązku będzie data wystawienia faktury VAT, o ile została ona wystawiona w obowiązującym 7-dniowym terminie.
W omawianej kwestii należałoby ewentualnie wziąć pod uwagę jeszcze przepisy o przedpłatach i zaliczkach (przypomnijmy, iż wtedy obowiązek podatkowy powstaje w dacie otrzymanej zaliczki w tej części).
oprac. : Krzysztof Skrzypek / eGospodarka.pl