eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiRachunkowośćPrzekazanie towarów na cele reklamowe

Przekazanie towarów na cele reklamowe

2010-04-13 12:14

Przeczytaj także: Prezenty i nagrody a podatek VAT


Podobne stanowisko, choć na gruncie nieco odmiennego stanu faktycznego, wyraził m.in. Minister Finansów w interpretacji z 6 października 2009 r. nr IPPB5/423-432/09-6/JC.

Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku, gdy część wyprodukowanych napojów stanowi część pakietu promocyjnego (rabat towarowy). Co prawda rabat towarowy stanowi faktycznie obniżenie ceny sprzedawanych towarów i nie stanowi reklamy, przyznawane w jej ramach gratisy pozostają jednak w bezpośrednim związku z główną dostawą i posiadają bezpośredni związek z uzyskanymi z tytułu tej dostawy przychodami. Nie ma więc przeszkód, by koszt wyprodukowania takich gratisów stanowił koszt podatkowy. Takie stanowisko wyraził m.in. Naczelnik Pierwszego Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie w interpretacji z 13 marca 2007 r. nr 1471/VTR1/443-459/06/AW.

Ewidencja takich gratisów nie będzie więc odbiegała od ewidencji wydatków przypadających na towar objęty przedmiotową dostawą. Ponieważ przyznane gratisy pomniejszają wartość dostarczanych zgodnie z fakturą towarów ich przekazanie nie będzie wpływało na księgowanie należności spółki, wymaga jedynie sporządzenia odpowiednich dokumentów magazynowych.

Jeśli w toku działalności spółki powstaną straty z powodu niezawinionej przez spółkę utraty bądź zniszczenia towaru, możliwe będzie ich potrącenie w koszty podatkowe. Kosztów uzyskania przychodu nie stanowią bowiem tylko straty enumeratywnie wymienione w art. 16 updop, a przepis ten nie wspomina o stratach z tytułu likwidacji towaru spowodowanej jego zniszczeniem lub utratą zdatności do spożycia. Proszę jednak pamiętać, że straty takie muszą być właściwie udokumentowane (np. protokołem likwidacji).

Ewidencja księgowa
Ewidencja księgowa przekazania napojów na cele degustacji zależeć może od tego, czy napoje te były objęte ewidencją magazynową czy też nie.

Jeśli rozliczana jednostka przekazuje na cele degustacji wytworzone napoje z magazynu, to przebiegać to będzie zapisem:
  • Wn Pozostałe koszty rodzajowe - koszty degustacji i promocji
  • Ma Wyroby gotowe.

Jeśli nie prowadzi ona ewidencji wyrobów gotowych - należy je zaliczyć w koszty wytworzenia (zgodnie z art. 17 ust. 2 pkt 4 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości, tekst jedn. Dz.U. z 2009 r. nr 152, poz. 1223 ze zm.) w chwili wytworzenia, to po prostu wartość wykazanych w trakcje inwentaryzacji napojów będzie mniejsza.


Jeśli przekazaniu podlegają kubki, to należy w księgach rachunkowych ująć następujące zapisy:
  • Wn Pozostałe koszty rodzajowe - koszty degustacji i promocji
  • Ma Materiały.

Jeśli nie jest prowadzona ewidencja magazynowa zakupionych kubków, to zapis w księgach będzie następujący:
  • Wn Rozliczenie zakupu
  • Wn Rozrachunki z tytułu VAT - VAT naliczony
  • Ma Rozrachunki z dostawcami.

A potem:
  • Wn Pozostałe koszty rodzajowe - koszty degustacji i promocji
  • Ma Rozliczenie zakupu.

Podstawa prawna:
  • art. 7 ust. 2-4, art. 86 ust. 1, art. 86 ust. 8 pkt 2 oraz art. 106 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.),
  • art. 15 ust. 1, art. 16 ustawy z 15 lutego 1992 o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.).
  • art. 17 ust 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz.U. z 2009 r. nr 152, poz. 1223 ze zm.)


Doradztwo dla księgowych plus wszystko, czego potrzebujesz do bezbłędnego rozliczania Twojej firmy, w jednym miejscu. W Portalu FK www.portalfk.pl indywidualnie skonsultujesz się z ekspertami i otrzymasz dostęp do licznych narzędzi ułatwiających pracę.

poprzednia  

1 2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: