Przekazanie towarów na cele reklamowe
2010-04-13 12:14
Przeczytaj także: Prezenty i nagrody a podatek VAT
Podatek VATNa gruncie przepisów art. 7 ust. 2-4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm., dalej: ustawa o VAT), spory budzą zasady opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania towarów na cele promocji, reklamy oraz reprezentacji.
Zdaniem specjalistów oraz sądów administracyjnych przekazania takie - jako przekazania na cele związane z prowadzonym przez podatników przedsiębiorstwem - nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, natomiast zdaniem organów podatkowych nie podlegają one opodatkowaniu tylko wówczas, gdy przekazywane towary są prezentami o małej wartości.
Jak jednak wynika z treści pytania, przekazywane towary (napoje) są prezentami o małej wartości (pojęcie prezentów o małej wartości definiuje art. 7 ust. 4 ustawy o VAT).
Oznacza to, że przekazania tych towarów niewątpliwie nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT (i nie trzeba ich dokumentować fakturami wewnętrznymi ani żadnymi innymi dokumentami VAT-owskimi). Jednocześnie, co również nie ulega wątpliwości, firmie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy wytworzeniu takich napojów (na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 2 ustawy o VAT).
Analogicznie będzie się miała rzecz w przypadku przekazywanych na cele reklamowe (względnie promocyjne lub reprezentacyjne) kubków, jeśli również one są prezentami o małej wartości.
W przeciwnym razie zasady opodatkowania ich przekazania zależeć będą od przyjęcia jednego z dwóch możliwych stanowisk, tj. nieopodatkowywanie ich przekazania zgodnie ze stanowiskiem reprezentowanym przez specjalistów oraz sądy administracyjne (zob. przykładowo wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 13 maja 2008 r. - sygn. I FSK 600/07, wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z 29 maja 2008 r. - sygn. I SA/Sz 52/08 czy wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 15 maja 2009 r. - sygn. I SA/Po 295/09) albo opodatkowywanie ich zgodnie ze stanowiskiem reprezentowanym przez organy podatkowe (zob. przykładowo interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 9 lutego 2009 r.- sygn. ILPP2/443-1073/08-3/EWW).
Niezależnie od przyjęcia jednego z tych dwóch stanowisk, przysługiwać będzie firmie prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy tych kubków.
Podatek dochodowy
Na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych wydatki na wyprodukowanie towarów stanowiących prezenty reklamowe mogą stanowić koszty uzyskania przychodów. Koszty tego rodzaju posiadają bowiem pośredni związek z przychodami jako wydatki na reklamę (art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, tekst jedn.: Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm., dalej updop).
oprac. : T. Krywan, K. Klimek, K. Trzpioła / Portal FK