Zaległe faktury a rozliczenie kosztów firmy
2009-11-09 08:13
Przeczytaj także: Paragon fiskalny a koszty uzyskania przychodów
Od początku 2007 r. ustawy o podatku dochodowym dokonują rozbicia na koszty bezpośrednie i koszty pośrednie. Te pierwsze dotyczą kosztów bezpośrednio związanych z wytworzeniem towaru czy usługi (np. zużycie materiałów w produkcji). Przepisy wskazują także, w którym momencie wydatki takie stanowią koszty uzyskania przychodów.Otóż zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej updop) oraz art. 22 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej updof, w przypadku tej ustawy dotyczy to podatników prowadzących księgi rachunkowe), koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącane w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody.
Natomiast koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po zakończeniu tego roku podatkowego do dnia (art. 15 ust. 4b updop i art. 22 ust. 5a updof):
- sporządzenia sprawozdania finansowego, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia zeznania, jeżeli podatnicy są obowiązani do sporządzania takiego sprawozdania, albo
- złożenia zeznania, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia tego zeznania, jeżeli podatnicy, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie są obowiązani do sporządzania sprawozdania finansowego
Z kolei koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a osiągnięte po dniach, o którym mowa w poprzednim akapicie, są potrącane w roku podatkowym następującym po roku, za który sporządzane jest sprawozdanie finansowe lub składane zeznanie (art. 15 ust. 4c updop i art. 22 ust. 5b updof).
Problem pojawia się w sytuacji, gdy podatnik otrzyma fakturę dokumentującą dany koszt po upływie okresów wyżej wskazanych. Przykładowo, załóżmy że rok podatkowy podatnika pokrywa się z rokiem kalendarzowym. Dany koszt bezpośredni odpowiada przychodom uzyskanym w roku 2008. Co do zasady zatem powinien zostać zaliczony do kosztów tego roku, ewentualnie – zgodnie z powyższymi przepisami - do kosztów roku 2009. Podatnik otrzyma natomiast fakturę dokumentującą ten koszt w maju 2010 r. bądź jeszcze później.
Zgodnie z literalnym brzmieniem przepisów koszt ten powinien być ujęty najpóźniej w roku następującym po tym, w którym osiągnięto przychód mu odpowiadający. Nie jest możliwe uwzględnienie tego kosztu w latach następnych. Tym samym podatnik chcący koszt ten odliczyć od przychodu, musi skorygować zeznanie podatkowe za dany rok oraz wystąpić z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty. Pociąga to za sobą także obowiązek korygowania także różnego rodzaju sprawozdań itp. Inne postępowanie nie wydaje się być tutaj możliwe.
Jak zatem w takiej sytuacji ustrzec się od niepotrzebnych korekt? Powyższe rozwiązanie może się bowiem okazać zbyt pracochłonne w stosunku do oczekiwanych efektów.
Otóż, jak wskazał m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 07.04.2008 r. nr IBPB3/423-34/08/AM/KAN-168/08, aby dany wydatek ująć w kosztach uzyskania przychodu, nie zawsze trzeba czekać na fakturę. „Jeśli koszty można określić co do rodzaju i kwoty na podstawie innych dokumentów i wydatki takie można ująć w ewidencji księgowej, to można zaliczyć je do kosztów uzyskania przychodów właściwego okresu rozliczeniowego.”
Co za tym idzie, w takich sytuacjach lepszym rozwiązaniem wydaje się opisane wyżej ujmowanie wydatków w kosztach w odpowiednim momencie na podstawie innej dokumentacji aniżeli faktura VAT. Późniejsza faktura będzie tutaj jedynie kolejnym dowodem potwierdzającym wcześniej ujęty koszt (oczywiście w zakresie podatku dochodowego – w podatku VAT będzie bowiem podstawą do odliczenia podatku naliczonego).
oprac. : Krzysztof Skrzypek / eGospodarka.pl