Elektroniczna faktura VAT
2009-09-05 11:55
Przeczytaj także: Odliczenie VAT-u z e-faktury i duplikatu na zasadach ogólnych
Z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej zwrócili się wspólnicy spółki, którzy zamierzali wdrożyć system umożliwiający wystawianie, przesyłanie i archiwizowanie faktur formie elektronicznej (tzw. e - faktur) poprzez wymianę danych elektronicznych (dalej: „system EDI”). Działanie podatników polegałoby na wystawianiu i przesyłaniu e – faktur do dealerów, którzy w ramach podpisanej ze spółką umowy o elektronicznej wymianie danych wyraziliby akceptację co do zaproponowanej formy rozliczenia. Jak argumentuje spółka, czynności te cechują się wysokim stopniem bezpieczeństwa, a także dają możliwość udostępniania przechowywanych dokumentów na żądanie organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowych. Dodatkowo system chroniony jest szczególnymi procedurami, które zezwalają na usunięcie lub modyfikację dokumentów jedynie w określonych przypadkach i wyłącznie przez uprawnione osoby.Jak wskazali przedstawiciele spółki, wskazany system elektroniczny niesie szerokie perspektywy na przyszłość i jest programem rozwojowym oraz dostosowanym do potrzeb współczesnych przedsiębiorców - podatników. W związku z powyższym wspólnicy planowali rozszerzyć możliwości operacyjne systemu do wprowadzenia funkcjonalności wystawiania korekt faktur w formie elektronicznej. Opisane działanie, jak również planowana aktywność spółki dotycząca systemu, stały się podstawą wniosku do dyrektora Izby Skarbowej o wydanie interpretacji w sprawie.
Izba Skarbowa podzieliła stanowisko spółki wskazując, że spółka ma prawo wystawiania, przesyłania, i przechowywania faktur w formie elektronicznej z zastrzeżeniem, że autentyczność pochodzenia dokumentów i integralność ich treści będą zagwarantowane przez wymianę danych elektronicznych EDI zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych. W podniesionej sprawie zaś nadmieniliśmy, że spółka podjęła działania mające na celu ustanowienie adekwatnych procedur bezpieczeństwa. Wymienione procedury, jak wskazał organ skarbowy, są w pełni wystarczające do gwarancji autentyczności pochodzenia faktury i zapewnienia integralności danych.
Konkludując przychylamy się do interpretacji Izby Skarbowej, w świetle której w powyższym stanie faktycznym podatnik spełnia prawne wymogi traktujące o e – fakturach i czynnościach z nimi związanych.
Dodamy także, że w polskiej praktyce e – faktury funkcjonują od roku 2005 na mocy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. (Dz. U. z 2005r. Nr 95, poz. 798). Zgodnie z regulacją podatnicy uzyskali możliwość stosowania faktur elektronicznych obok tradycyjnych – papierowych. Przypominamy jednak, że z e – faktur możemy korzystać po spełnieniu ściśle wskazanych w rozporządzeniu warunków.