Faktura korygująca a przychody podatkowe firmy
2009-05-06 13:00
Przeczytaj także: Zasady rozliczania premii pieniężnych w podatku dochodowym
Art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wskazują, że za przychód z działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.Ustawodawca nie wskazał jednak, w którym momencie należy dokonać pomniejszenia takiego przychodu, tj. np. w dacie udzielenia upustu, zwrotu towaru czy też w dacie powstania przychodu należnego.
W praktyce można wyróżnić trzy podstawowe sytuacje wystawiania faktur korygujących. Są to:
- udzielenie rabatu, bonifikaty
- zwrot towaru
- pomyłka w cenie, ilości
Udzielenie rabatu
W kwestii korygowania przychodu wskutek udzielonego po sprzedaży towarów bądź usług rabatu, wypowiedziało się Ministerstwo Finansów we wciąż aktualnym piśmie z dnia 29 października 1996 r. nr PO 4/AS-722-759/96. Resort wskazał w nim, że w przypadku udzielenia rabatu podatnik ma prawo pomniejszyć o kwotę tego rabatu przychody z okresu, w którym został on udzielony. Na powyższe pismo powołał się np. Pomorski Urząd Skarbowy w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego dnia 04 stycznia 2006 r. nr DP/PD/423-0129/05/AK.
Tym samym w przypadku udzielenia po sprzedaży rabatu nie trzeba korygować wysokości przychodu za okres, w którym sprzedaż ta miała miejsce, a uwzględnia się go na bieżąco w okresie, w którym został udzielony. Bez znaczenia pozostaje tutaj także fakt, czy rabat ten dotyczy sprzedaży sprzed miesiąca czy z okresów wcześniejszych.
Zwrot towaru
Kwestię tę rozpatrywał Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 10 listopada 2008 r. nr ILPB3/423-504/08-2/KS. Organ podatkowy zgodził się z podatnikiem, iż w przypadku zwrotu towaru przychód w wysokości zwróconego towaru przestaje być należny. Dlatego też sprzedawca może zmniejszyć swoje przychody o wartość zwróconych towarów w okresie, w którym zostały one zwrócone.
Jak czytamy w interpretacji: Spółka jest zobowiązana do odpowiedniego zmniejszenia przychodu w terminie, w którym faktycznie dokonano zwrotu wadliwego towaru, potwierdzonego podpisanym protokołem, który jest tożsamy z uznaniem reklamacji przez Spółkę za zasadną.
Ponadto, w sytuacji, gdy zwrot towarów i podpisanie protokołu zwrotu mają miejsce w danym roku podatkowym a faktura korygująca, dokumentująca omawiany zwrot, jest wystawiana w kolejnym roku podatkowym, Spółka, dla celów podatku dochodowego od osób prawnych, do zmniejszenia przychodu powinna wziąć pod uwagę nie datę wystawienia faktury korygującej, a termin faktycznego zwrotu towaru. Nadmienia się, iż w sytuacji, gdy zwrot towarów potwierdzony podpisaniem odpowiedniego protokołu oraz następujące po nim wystawienie faktury korygującej mają miejsce w tym samym roku podatkowym, dopuszczalne jest korygowanie przychodów Spółki dopiero w momencie wystawienia faktury korygującej. Tut. Organ dodaje, iż to na podatniku ciąży obowiązek udokumentowania zwrotu towaru.
Pomyłka w cenie, ilości
Sprawą korekty przychodu w przypadku pomyłki w cenie lub ilości sprzedawanego towaru także zajmowała się Izba Skarbowa w Poznaniu (interpretacja z dnia 10 listopada 2008 r. nr ILPB3/423-504/08-5/KS). Tutaj stwierdzono, iż w przypadku wystawienia faktury korygującej zwiększającej ilość towarów bądź też ich cenę jednostkową (czyli zwiększającą wartość sprzedaży), gdy faktura pierwotna zawierała błędy w tym zakresie, należy ją uwzględnić w okresie, w którym powstał pierwotny przychód z tego tytułu.
Zdaniem Izby Skarbowej w Poznaniu tak samo należy postąpić w przypadku wystawienia faktury korygującej zmniejszającej wartości na fakturze pierwotnej (interpretacja z dnia 10 listopada 2008 r. nr ILPB3/423-504/08-7/KS).
oprac. : Krzysztof Skrzypek / eGospodarka.pl