eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiAktualności podatkoweE-deklaracje: podpis przez pełnomocnika

E-deklaracje: podpis przez pełnomocnika

2009-04-14 06:07

W dniu 8 kwietnia 2009 r. weszła w życie ustawa z dnia 5 marca 2009 r. o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa oraz ustawy o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 57 poz. 466), rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2009 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie struktury logicznej deklaracji i podań, sposobu ich przesyłania oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz. U. Nr 57 poz. 469) oraz rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 8 kwietnia 2009 r. w sprawie wzoru pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej oraz wzoru zawiadomienia o odwołaniu tego pełnomocnictwa (Dz. U. Nr 57 poz. 470).

Przeczytaj także: Od dzisiaj pełnomocnictwo ogólne przed organami podatkowymi

Zmiany wprowadzone powyższymi aktami pozwalają płatnikom i podatnikom na składanie elektronicznych deklaracji podatkowych przez Internet bez wcześniejszego zawiadamiania naczelnika urzędu skarbowego.

W myśl dotychczasowych przepisów podatnik lub płatnik zamierzający składać deklaracje w formie elektronicznej zobowiązany był zawiadomić o tym naczelnika urzędu skarbowego właściwego w sprawie ewidencji podatników i płatników oraz wskazać osobę lub osoby upoważnione do składania deklaracji w tej formie i podpisywania deklaracji podpisem elektronicznym.
Elektroniczną deklarację podatkową można złożyć na stronie .

Nowością wprowadzaną przez przepisy jest również możność złożenia elektronicznej deklaracji podatkowej przez pełnomocnika. Wzór pełnomocnictwa oraz zawiadomienia o jego odwołaniu (w postaci odpowiednich formularzy) określa ww. rozporządzenie.

Bezpieczeństwo świadczonej usługi ma być zapewnione dzięki wprowadzeniu bezpłatnego podpisu elektronicznego opartego na takich cechach podatnika jak: nazwisko, imię, data urodzenia, numer NIP i PESEL (o ile podatnik posiada) oraz kwota przychodu określona w zeznaniu rocznym.

Złożenie zeznania nie wymaga podpisu elektronicznego weryfikowanego certyfikatem kwalifikowanym.
Po złożeniu deklaracji podatnik otrzymuje tzw. Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO).

Mimo wprowadzonych zmian, korektę zeznania możemy składać tylko w formie papierowej.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: