Kasy fiskalne: dywaniki to nie części samochodowe
2009-04-10 05:08
Przeczytaj także: Kasa fiskalna gdy podatnik czynny lub zwolniony z VAT
Jakie wątpliwości wyjaśnił organ podatkowy?W zapytaniu podatnik wskazał, iż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej sprzedaje pokrowce samochodowe na targowiskach i straganach. Zamierza rozszerzyć swój asortyment o dywaniki samochodowe gumowe i materiałowe (sklasyfikowane w PKWiU pod numerem 45.32.29.0 –„Pozostała sprzedaż detaliczna części i akcesoriów do pojazdów samochodowych z wyłączeniem motocykli, gdzie indziej niesklasyfikowana). W związku z powyższym zadał pytanie, czy w przypadku sprzedaży takich dywaników będzie musiał zainstalować kasę fiskalną? W przedmiotowej sprawie organ podatkowy zajął następujące stanowisko:
„(…) Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).
Zgodnie z regulacjami art. 111 ust 1 ww. ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowani kas rejestrujących.
Obrotem, w rozumieniu art. 29 ust. 1 ww. ustawy, jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.
Jednocześnie w art. 111 ust. 7 pkt 3 ww. ustawy zawarto upoważnienie dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do zwolnienia w drodze rozporządzenia na czas określony niektórych grup podatników oraz niektórych czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1 ustawy, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.
Powyższa delegacja ustawowa została zrealizowana poprzez wydanie w dniu 19 grudnia 2008r. rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510).
Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących określone zostały w § 2 i § 3 ww. rozporządzenia. Jednakże, w sytuacjach określonych w § 4, bez względu na wysokość osiągniętych obrotów, zwolnień się nie stosuje.
Stosownie do § 2 pkt 2 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2009r. – sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.
W myśl § 3 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2009r. również podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 4. Na mocy § 3 ust. 4 tego rozporządzenia, powyższe zwolnienie traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w trakcie 2009r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.
Zgodnie z § 3 ust. 6 ww. rozporządzenia, zwolnień, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się do:
1. podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2009r. utracili prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia;
2. podatników, w odniesieniu do których przepisy obowiązujące przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia przewidywały powstanie obowiązku ewidencjonowania oraz określały termin rozpoczęcia ewidencjonowania po dniu 31 grudnia 2008r., w związku z zaistniałymi do dnia 31 grudnia 2008r. okolicznościami powodującymi utratę prawa do zwolnienia, innymi niż wyznaczony przepisami określony termin obowiązywania zwolnienia do dnia 31 grudnia 2008r.
Stosownie natomiast do § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów do czynności wymienionych w niniejszym przepisie.
Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza rozpocząć sprzedaż dywaników samochodowych gumowych i materiałowych klasyfikowanych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług 45.32.29.0 - Pozostała sprzedaż detaliczna części i akcesoriów do pojazdów samochodowych (z wyjątkiem motocykli), gdzie indziej niesklasyfikowanych.
Mając zatem na uwadze opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie może skorzystać ze zwolnienia na podstawie § 2 pkt 2 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących (do dnia 31 grudnia 2009r.) - wyszczególnione w załączniku do rozporządzenia czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania nie obejmują przedmiotowej sprzedaży sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 45.32.29-0. Wnioskodawcy przysługuje możliwość zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących na podstawie przepisu § 3 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008r. w sprawie kas rejestrujących, gdyż także § 4 ww. rozporządzenia, nie wymienia przedmiotowych dostaw w zakresie sprzedaży dywaników samochodowych i kołpaków samochodowych – PKWiU 45.32.29.0, jako dostaw, przy których nie stosuje się reguł określonych w przedmiotowym unormowaniu.(…)”
Pełną treść interpretacji można przeczytać na stronie Ministerstwa Finansów
oprac. : Ministerstwo Finansów