Zeznanie roczne gdy brak PIT-11
2009-03-18 00:10
Przeczytaj także: Zeznanie roczne 2013 gdy brak PIT-11 od pracodawcy
Gro podatników uzyskuje dochody z tytułu umowy o pracę, umów zlecenie itp. Są oni w o tyle uprzywilejowanej sytuacji w stosunku do przedsiębiorców, że ciężar ustalenia odpowiednich zaliczek na podatek oraz ich odprowadzenia do urzędu skarbowego, naliczenia i odprowadzenia składek ZUS i na ubezpieczenie zdrowotne, spoczywa na pracodawcy (płatniku). W trakcie roku właściwie nie muszą się oni przejmować swoimi zobowiązaniami podatkowymi z tego tytułu.Po zakończeniu roku pracodawca albo sporządza (w niektórych sytuacjach) za swoich pracowników rozliczenie roczne(PIT-40), albo informacje, z których wynikają dane niezbędne do wypełnienia zeznania rocznego samodzielnie, oznaczone symbolem PIT-11. Co do zasady pracodawca powinien takie formularze sporządzić oraz przekazać pracownikom, a także właściwym urzędom skarbowym do końca lutego następnego roku.
Jeżeli z jakichś powodów podatnik nie otrzymał jeszcze od swojego pracodawcy (płatnika) takiej informacji, powinien jak najszybciej się z nim skontaktować w celu wyjaśnienia zaistniałej sytuacji. Jeżeli mimo to pracodawca nadal będzie się ociągał z wystawieniem PIT-u, można wysłać mu pismo ponaglające w tej sprawie. W piśmie tym warto wskazać, iż zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, deklarację tę powinien on przekazać podatnikowi do końca lutego, a za niedopełnienie tego obowiązku grozi mu kara z kodeksu karnego skarbowego. Kopię pisma można przesłać także do urzędu skarbowego. Ten w takiej sytuacji może wymóc na płatniku dopełnienia ciążących na nim obowiązków.
Ponadto podatnik ma także możliwość sprawdzenia w urzędzie skarbowym, czy do niego wpłynęła informacja o jego dochodach.
Jeżeli jednak płatnik nadal nie wystawi informacji o wysokości uzyskanych dochodów (i w jej posiadaniu nie jest również urząd skarbowy), można próbować sporządzić zeznanie roczne na podstawie posiadanych informacji (brak PIT od płatnika nie zwalnia podatnika z obowiązku rozliczenia się z uzyskanych dochodów). Niestety nie jest tutaj wystarczająca wiedza w zakresie jedynie otrzymywanego wynagrodzenia brutto. Do prawidłowego obliczenia zobowiązania podatkowego jest bowiem niezbędne także wskazanie wysokości składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne potrąconych z wynagrodzenia, które pomniejszają odpowiednio dochód i podatek. Ponadto, w celu ustalenia, czy podatnik musi dopłacić podatek, czy też ma nadpłatę, niezbędna jest wiedza w zakresie pobranych i odprowadzonych przez płatnika zaliczek na podatek dochodowy.
Pomocne mogą okazać się odcinki od wypłaty otrzymywane od pracodawcy. Powinny z nich wynikać takie informacje, jak wysokość wynagrodzenia brutto, wynagrodzenie do wypłaty, zastosowane koszty uzyskania przychodu, a także wysokość zaliczki na podatek dochodowy.
Informacje w zakresie składek ZUS i na ubezpieczenie zdrowotne znajdują się natomiast na otrzymywanym od pracodawcy formularzu ZUS RMUA. Można także wystąpić do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z wnioskiem o udzielenie informacji o zadeklarowanych i zapłaconych składkach. Te dane mogą ponadto znajdować się również na odcinkach od wypłaty.
oprac. : Krzysztof Skrzypek / eGospodarka.pl