PKPiR: metoda uproszczona w przykładach
2009-03-11 00:30
Przeczytaj także: Kasowa i memoriałowa metoda rozliczania kosztów firmy
Zgodnie z art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, koszty uzyskania przychodów są potrącane tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione. Wydatki stanowią koszt uzyskania przychodu w dacie ich poniesienia.Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się natomiast dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu (art. 22 ust. 6b ustawy).
Przykład 1
Podatnik dokonał zakupu materiałów biurowych dnia 5 lutego 2009 r. Tego samego dnia otrzymał fakturę VAT. Natomiast zapłacił za nie 17 lutego 2009 r.
W takiej sytuacji, zgodnie z przytoczonymi wyżej przepisami fakturę należy zaewidencjonować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w dacie wystawienia faktury, tj. 5 lutego 2009 r.
Przykład 2
Podatnik zawarł ubezpieczenie OC samochodu stanowiącego środek trwały firmy na okres 5 luty 2009 – 4 luty 2010. Polisę otrzymano 5 lutego 2009. Zapłaty dokonano jednorazowo.
W takiej sytuacji wydatek należy ująć w podatkowej księdze przychodów i rozchodów 5 lutego 2009 r. (w dacie wystawienia polisy). Dowodem, na podstawie którego należy dokonać zapisu, jest tutaj polisa. Wskazuje na to art. 22 ust. 6b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Przykład 3
Podatnik 16 lutego 2009 r. otrzymał fakturę VAT za usługi telekomunikacyjne wystawioną 5 lutego 2009 r. Pomiędzy datą wystawienia a datą otrzymania faktury zostały już zaewidencjonowane inne zdarzenia gospodarcze.
Art. 22 ust. 6b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, iż koszty ewidencjonuje się w dacie wystawienia dowodu je potwierdzającego. Z drugiej strony przepisy rozporządzenia w sprawie prowadzenia PKPiR wskazują, iż należy zachować w niej chronologię zapisów. Zdaniem autora w opisanej wyżej sytuacji księgowania faktury należy dokonać pod datą 5 lutego 2009 r. przy czym samego wpisu należy dokonać 16 lutego 2009 r. (umieszczając jednocześnie datę wpływu na fakturze). Dodatkowo w uwagach można wskazać powstałą rozbieżność.
Wyjątki od reguły
Powyższa reguła ma zastosowanie do większości sytuacji. Występują od niej jednak pewne wyjątki. Zalicza się do nich np. zakup towarów handlowych i materiałów czy wydatki na wynagrodzenia pracowników, składki ZUS od tych wynagrodzeń płatne przez pracodawcę oraz składki na fundusz pracy i fundusz gwarantowanych świadczeń pracowniczych, różnice kursowe oraz odsetki.
I tak zakup materiałów i towarów handlowych należy wpisać do księgi niezwłocznie po ich otrzymaniu, najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży (§17 rozporządzenia w sprawie prowadzenia PKPiR) bez względu na to, czy do podatnika dotarła już faktura potwierdzająca ten zakup.
Wydatki na wynagrodzenia z tytułów o których mowa w art. 12 ust. 1 i 6 ustawy ewidencjonuje się w miesiącu, którego dotyczą, o ile zostały wypłacone lub postawione do dyspozycji pracowników w terminie – nawet jeżeli wypłacane są w miesiącu następnym. Jeżeli nie – należy je ująć pod datą faktycznej wypłaty. To samo tyczy się składek ZUS (art. 22 ust. 6ba, art. 22 ust. 6bb, 23 ust. 1 pkt 37, 55, 55a i ust. 3d ustawy).
Z kolei wydatki na wynagrodzenia z innych tytułów jak i naliczone od nich składki uznaje się za koszty w momencie ich zapłaty (postawienia do dyspozycji podatnika).
Ujemne różnice kursowe można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w momencie ich zrealizowania (art. 22 ust. 1 w zw. z art. 24c ustawy). Natomiast odsetki stanowią koszt z chwilą ich zapłaty (art. 23 ust. 1 pkt 32 ustawy).
oprac. : Krzysztof Skrzypek / eGospodarka.pl