eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiInterpretacje i wyjaśnieniaDofinansowanie do kosztów działalności a VAT należny

Dofinansowanie do kosztów działalności a VAT należny

2008-11-18 07:45

Jeżeli otrzymana od gminy dotacja dotyczy dofinansowania do kosztu wozokilometra, nie będzie stanowiła ona obrotu będącego podstawą opodatkowania VAT, gdyż nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług. Stanowisko takie zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 04.11.2008 r. nr IPPP1/443-1814/08-2/PR.

Przeczytaj także: Otrzymane dotacje a podatek VAT

Jakie wątpliwości wyjaśnił organ podatkowy?

W zapytaniu wyjaśniono, że Zakład Komunikacji Miejskiej, będący zakładem budżetowym jednostki samorządu terytorialnego, zajmuje się planowaniem, organizacją i zarządzaniem miejskiego transportu publicznego. Ceny za usługi przewozowe tego transportu zostały określone w Uchwale Rady Miejskiej. ZKM każdego roku otrzymuje dotację przedmiotową, która dotyczy kosztu jednego wozokilometra. Nie wpływa ona jednak na poziom ceny biletów. Jej istotą jest dofinansowanie do kosztów działalności bieżącej zakładu. Zadano w związku z tym pytanie, czy dotacja ta stanowi obrót będący podstawą opodatkowania podatkiem VAT? W przedmiotowej sprawie organ podatkowy zajął następujące stanowisko:

„(…) Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 8 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 29 ust. 1 ww. ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do zapisu art. 29 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Włączenie zatem do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. Dotacje, o których mowa we wniosku otrzymywane są przez Wnioskodawcę od gminy i przeznaczone są na cele określone w statucie, a więc przeznaczone są na finansowanie działalności ZKM, polegającej na planowaniu, organizacji i zarządzaniu miejskim transportem publicznym w S. Zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym w przedmiotowym wniosku, ceny za usługi przewozowe lokalnego transportu zbiorowego oraz zasady korzystania ze środków komunikacji miejskiej określone zostały przez Uchwałę Rady Miejskiej w S.

Z treści wniosku wynika, iż przyznana dotacja dotyczy ściśle kosztu jednego wozokilometra i nie wpływa na cenę biletu. Oznacza to, iż ma ona charakter ogólny, a jej celem jest dotowanie całej działalności Wnioskodawcy. Tym samym nie stanowi dopłaty do ceny usługi, a co za tym idzie, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, należy stwierdzić, iż na mocy art. 29 ust. 1 ustawy, przedmiotowa dotacja dotycząca dofinansowania do kosztu jednego wozokilometra, otrzymywana od gminy, nie będzie stanowiła obrotu, będącego podstawą opodatkowania, gdyż otrzymywane dotacje nie mają bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług.(…)”


Pełną treść interpretacji można przeczytać na stronie Ministerstwa Finansów

oprac. : Ministerstwo Finansów

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: