eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiPorady podatkoweBłędna faktura VAT

Błędna faktura VAT

2008-10-29 13:03

Przeczytaj także: Kiedy nota korygująca?


Wystawienie noty skutkuje tym, że faktura przestaje być nierzetelna, ponieważ za pomocą noty doprowadza się do jej zgodności z prawdą. Oczywiście nota korygująca także podlega ocenie z punktu widzenia rzetelności. „Poprawiając” fakturę poprzez wystawienie noty korygującej zawierającej nieprawdziwe dane, także popełnia się przestępstwo. Nota korygująca powinna być przesłana wystawcy faktury, aby ten potwierdził ją swoim podpisem, „jeżeli akceptuje treść noty”. Przepisy nie przewidują, co się stanie, gdy wystawca nie potwierdzi noty podpisem. Należy więc przyjąć, że – przynajmniej z punktu widzenia odbiorcy (wystawcy noty) – brak akceptacji noty przez wystawcę nie ma żadnych skutków – odbiorca dalej może uznawać, że skutecznie poprawił otrzymaną fakturę VAT za pomocą noty.

Może się też zdarzyć sytuacja, w której wystawca przysyła fakturę korygującą, ale jej odbiorcy nie chcą się zgodzić z korektą i nie podpisują kopii korekty. Warto pamiętać, że nie podpisując czy odsyłając bez podpisu kopię faktury korygującej, nie osiąga się żadnego skutku. Z punktu widzenia wystawcy wystarcza, że posiada on potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez firmę, będącą jej odbiorcą. Taka korekta jest dla niego skuteczna. Żadne protesty ze strony odbiorcy w formie odmowy podpisu faktury nie mają dla niego żadnego znaczenia.

Przepisy o VAT nie przewidują zwrotu faktur przez ich odbiorcę. Przyjęło się, że odbiorcy w ten sposób wyrażają swój protest, jeżeli nie zgadzają się z treścią faktury. Trzeba przyznać, że jest to chyba najgorszy z możliwych sposobów wyrażenia dezaprobaty dla działań wystawcy. Wystawca, któremu zwraca się fakturę, nie ma obowiązku podejmowania jakichkolwiek działań. W szczególności nie musi podejmować dalszych prób doręczenia faktury odbiorcy. W żadnym wypadku taki zwrot faktury nie odbiera wystawcy prawa do skorygowania wynikającego z niej VAT należnego. Przepisy wymagają od wystawcy posiadania potwierdzenia jej treści przez odbiorcę. Jeżeli więc nawet odbiorca wyraźnie daje do zrozumienia, że nie akceptuje korekty, dla wystawcy istotne znaczenie ma jedynie to, że ją odebrał.

Jeśli odbiorca chce skutecznie sprzeciwić się wystawieniu faktury korygującej, może to zrobić tylko poprzez przekonanie wystawcy, że wystawił ją bezzasadnie, i nakłonienie go, by cofnął skutki faktury korygującej. Zwrot faktury bynajmniej nie zmienia sytuacji odbiorcy w stosunku do momentu otrzymania tej faktury. W przypadku, gdy np. firma otrzymała fakturę korygującą, która obniża jej podatek naliczony, jej zwrot niczego nie zmienia i tak trzeba dokonać obniżenia VAT naliczonego.

Odesłanie faktury jest najczęściej sposobem na wyrażenie stanowiska, że z jakichś przyczyn firma nie zgadza się z jej treścią. Są na to jednak lepsze sposoby: można po prostu wysłać wystawcy oświadczenie, w którym przedstawione zostanie jej stanowisko. Nieodesłanie faktury bynajmniej nie jest równoznaczne z tym, że akceptuje się jej treść. Zawsze istnieje możliwość dowodzenia, że faktura korygująca jest nieprawidłowa. To nie faktura decyduje bowiem o Waszych prawach i obowiązkach wobec dostawcy. Decydująca jest tutaj umowa.

poprzednia  

1 2 3

oprac. : Piotr Karwat / VAT w praktyce VAT w praktyce

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: