Amortyzacja jednorazowa a zaliczka na podatek
2008-10-28 13:59
Przeczytaj także: Leasing = mniejsza zaliczka na podatek?
Mechanizm opłacania zaliczek na podatek dochodowy został tak skonstruowany, że gro podatników największe obciążenie finansowe z tego tytułu odczuwa w grudniu danego roku. Przypomnijmy bowiem, że podatnicy są obowiązani wpłacać zaliczki na podatek dochodowy za okresy miesięczne (chyba że wybiorą kwartalny sposób rozliczania). Wysokość zaliczek (skala podatkowa) za miesiące do listopada roku podatkowego, ustala się w następujący sposób:- obowiązek wpłacania zaliczki powstaje, poczynając od miesiąca, w którym dochody te przekroczyły kwotę powodującą obowiązek zapłacenia podatku,
- zaliczkę za ten miesiąc stanowi podatek obliczony od tego dochodu
- zaliczkę za dalsze miesiące ustala się w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku a sumą zaliczek za miesiące poprzedzające.
Obliczoną zaliczkę na podatek zmniejsza się o zapłaconą w danym miesiącu składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Zaliczki miesięczne za okres od stycznia do listopada uiszcza się w terminie do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Natomiast zaliczkę za grudzień w wysokości listopadowej należy wpłacić do 20 grudnia.
Podobnie zaliczki ustalają podatnicy korzystający z podatku liniowego z tą różnicą, że u nich nie występuje kwota wolna o podatku.
Jak łatwo zauważyć, do 20 grudnia danego roku (w tym roku do 22 grudnia, gdyż 20-sty przypada w sobotę) przedsiębiorcy muszą zapłacić zaliczkę na podatek za dwa miesiące: listopad i grudzień, przy czym o ich łącznej wysokości decyduje to, ile ona wyniesie za miesiąc listopad. Warto zatem podjąć działania powodujące, iż zaliczka za listopad wyjdzie jak najniższa. Dzięki temu podatnik może bowiem zaciągnąć u fiskusa nawet kilkumiesięczny nieopodatkowany kredyt, który w dodatku jest jak najbardziej zgodna z prawem. A jak tego dokonać?
Właściwe zaplanowanie przychodów i kosztów miesiąca listopada może doprowadzić do tego, że za dwa ostatnie miesiące roku podatnik w ogóle nie zapłaci zaliczek na podatek, bądź będą one względnie niskie. Aby taki efekt uzyskać z jednej strony przedsiębiorca powinien dążyć do tego, aby uzyskiwane przez niego przychody w tym miesiącu były jak najniższe poprzez np. przenoszenie części faktur za sprzedawane towary i usługi (o ile jest to możliwe) na początek następnego miesiąca, a z drugiej strony planując na miesiąc listopad wszystkie najistotniejsze wydatki nie tylko bieżące (np. zakupy towarów i usług) ale i inwestycyjne. Oczywiście najlepszy efekt przyniesie zarówno minimalizowanie w tym miesiącu przychodów i maksymalizowanie kosztów. Działanie takie może spowodować, że zaliczki na podatek dochodowy za miesiące listopad i grudzień w ogóle nie wystąpią. Dzięki temu przedsiębiorca będzie mógł operować środkami finansowymi, które bez odpowiedniego zaplanowania musiałby przeznaczyć na zapłacenie zaliczki, do końca kwietnia następnego roku, kiedy to musi rozliczyć się ze swoich dochodów uzyskanych w danym roku podatkowym.
oprac. : Krzysztof Skrzypek / eGospodarka.pl