eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiAktualności podatkowePodatek od spadków i darowizn: pół roku na zgłoszenie

Podatek od spadków i darowizn: pół roku na zgłoszenie

2008-10-06 12:05

6 miesięcy - w takim terminie spadkobierca lub obdarowany (zaliczany do najbliższej rodziny) będzie musiał zgłosić fakt otrzymania spadku lub darowizny, aby uniknąć podatku od spadków i darowizn. Zmiana ta wynika z poprawionego sprawozdania z prac nad nowelizacją ustawy o podatku od spadków i darowizn, przyjętego w piątek (3 październik 2008 r.) przez sejmową podkomisję.

Przeczytaj także: Trzeba zapłacić podatek od spadku sprzed 2007 r.

Zgodnie z art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn, zwalnia się od podatku nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych przez małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę. Aby jednak z tego zwolnienia skorzystać, trzeba:
  • zgłosić nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie miesiąca od dnia powstania obowiązku podatkowego, a w przypadku nabycia w drodze dziedziczenia w terminie miesiąca od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu stwierdzającego nabycie spadku, oraz
  • udokumentować - w przypadku gdy przedmiotem nabycia tytułem darowizny lub polecenia darczyńcy są środki pieniężne, a wartość majątku nabytego łącznie od tej samej osoby w okresie 5 lat, poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie, doliczona do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych, przekracza kwotę 9 637 zł - ich otrzymanie dowodem przekazania na rachunek bankowy nabywcy albo jego rachunek prowadzony przez spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową lub przekazem pocztowym.

W przypadku niespełnienia powyższych warunków, nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych podlega opodatkowaniu na zasadach określonych dla nabywców zaliczonych do I grupy podatkowej.

Miesięczny termin bardzo często - zwłaszcza w przypadku spadków - jest trudny do zachowania, a czasami nawet niemożliwy. Dlaczego? Otóż podatnicy powinni zawiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego o fakcie otrzymania spadku w terminie miesiąca od dnia uprawomocnienia się postanowienia sądu stwierdzającego nabycie spadku. W zgłoszeniu takim trzeba jednak podać szczegółowe informacje w zakresie nabytego spadku, np. miejsce położenia, wielkość, wartość. Aby się z tego obowiązku wywiązać, spadkobiercy często muszą występować do rzeczoznawców o sporządzenie wyceny odziedziczonego majątku, co wymaga czasu. Ponadto spadkobiercy otrzymujący od sądu postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku otrzymują jedynie informacje o udziale w masie majątkowej spadkodawcy. Nie jest w niej natomiast określony skład masy spadkowej. Muszą go więc sami ustalić i podzielić pomiędzy sobą. Informacje potrzebne do tego pozyskują z różnych rejestrów, ewidencji czy banków, a na to także potrzeba czasu.

Termin na zawiadomienie organu podatkowego ma jednak zostać wydłużony do sześciu miesięcy, co wynika z poprawionego sprawozdania z prac nad nowelizacją ustawy o podatku od spadków i darowizn, przyjętego w piątek (03 października 2008 r.) przez sejmową podkomisję. Odrzucona niestety została propozycja zwolnienia spadkobierców z obowiązku zgłoszenia spadku.

oprac. : Krzysztof Skrzypek / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: