Premie pieniężne to koszty podatkowe
2008-02-15 13:50
Przeczytaj także: Premie pieniężne to koszty uzyskania przychodu
Jakie wątpliwości wyjaśnił organ podatkowy?W zapytaniu wyjaśniono, że spółką dążąc do zwiększania swoich obrotów ze sprzedaży, podpisuje z niektórymi nabywcami swoich towarów i wyrobów tzw. umowy bonusowe. Zgodnie z nimi po przekroczeniu przez kontrahenta określonej w umowie wartości zakupów – przyznawana jest mu premia pieniężna stanowiąca pewien procent wielkości dokonanych zakupów.
Spółka podpisuje trzy rodzaje takich umów: kwartalne, półroczne i roczne. W przypadku umów kwartalnych i półrocznych bonusy są przekazywane po zakończeniu danego kwartału/półrocza. Po zakończeniu roku natomiast (gdy znana jest faktyczna i ostateczna wartość tych transakcji) ma miejsce ewentualna korekta. W przypadku umów rocznych kontrahent otrzymuje bonus dopiero po zakończeniu roku kalendarzowego. Dopiero po zakończeniu roku spółka jest w stanie precyzyjnie określić wysokość obrotów z danym klientem i na tej podstawie określić wysokość premii pieniężnej. W tym też celu każdorazowo po zamknięciu roku – do 4-tego dnia roboczego stycznia nowego roku kalendarzowego – spółka przesyła do kontrahentów informację o wysokości dokonanych zakupów w danym roku, na podstawie której mogą oni wystawić faktury na kwoty odpowiadające wartości przyznanych bonusów za każdy rok czy kwartał (w przypadku umów kwartalnych).
Z reguły kontrahenci przesyłają takie faktury przed zamknięciem ksiąg za dany okres rozrachunkowy i przed złożeniem zeznania podatkowego. Dzięki temu spółka ma możliwość ich zaksięgowania w kosztach tego roku, w którym osiągnięty został odpowiadający im przychód. Możliwe jest także wystąpienie sytuacji, w której do dnia sporządzenia sprawozdania finansowego i złożenia zeznania rocznego kontrahent faktury za dany rok nie przyśle. Nie zmienia to jednak faktu, że zobowiązanie to już powstanie. W takiej sytuacji równowartość należnego kontrahentowi bonusu z jednej strony spółka będzie księgować na koncie rozliczeniowym do konta zobowiązań wobec klienta a drugostronnie w koszty, przy czym mówiąc o kosztach chodzi także o koszty podatkowe w roku, w którym osiągnięty został przychód.
W związku z powyższym zadano pytanie, czy poniesione wydatki na wypłatę premii pieniężnych, można zaliczyć w koszty uzyskania przychodów w roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody w sytuacji, gdy przed sporządzeniem sprawozdania finansowego i przed złożeniem zeznania podatkowego za ten rok spółka nie dysponuje fakturą bonusową, ale posiada inne dowody takie jak: umowa bonusowa i wydruk z wewnętrznego systemu finansowego potwierdzającego wysokość obrotów z tym klientem? W przedmiotowej sprawie organ podatkowy odstąpił od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny (na podstawie art. 14c § 1), gdyż przychylił się do stanowisko wnioskodawcy, które było następujące:
„(…) zawierane przez Spółkę umowy bonusowe obligują jej kontrahentów do wykonania usług, polegających na dokonaniu w danym roku kalendarzowym zakupu towarów i wyrobów od Spółki w określonej wysokości. W zamian Spółka zobowiązuje się do wypłaty premii pieniężnej, której wysokość uzależniona jest ściśle od wielkości zakupów dokonanych przez klienta.
![CIT: zatorów płatniczych nie stosuje się do leasingu finansowego? [© Andrey Popov - Fotolia.com] CIT: zatorów płatniczych nie stosuje się do leasingu finansowego?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/koszty-uzyskania-przychodow/CIT-zatorow-platniczych-nie-stosuje-sie-do-leasingu-finansowego-211317-150x100crop.jpg)
oprac. : Ministerstwo Finansów