Wystawiamy PIT-11 za 2007 r. - wybrane problemy
2008-01-07 12:35
Przeczytaj także: Jak przesłać do urzędu i pracownika PIT-11 za 2018 r.?
1. Zatrudnialiśmy pracowników przez cały rok 2007. Do kiedy musimy wystawić im i przesłać informacje PIT-11? Czy w tym samym terminie musimy je przesłać także do urzędu skarbowego?Informację PIT-11 należy sporządzić i przesłać w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, w którym zaliczki pobrano. Tym samym za 2007 r. deklaracje PIT-11 należy przesłać do dnia 29 lutego 2008 r. Termin ten obowiązuje zarówno w zakresie informacji przekazywanych podatnikom (czyli pracownikom), jak też urzędom skarbowym właściwym dla tych podatników.
2. Czy wynagrodzenie, które pracownik powinien otrzymać w grudniu 2007 r., a otrzyma dopiero w styczniu 2008 r. należy uwzględnić w informacji podatkowej PIT-11 za 2007 r.?
Przychodem podlegającym opodatkowaniu są otrzymane lub postawione do dyspozycji pracownika w danym roku kalendarzowym pieniądze i wartości niepieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze czy innych świadczeń. W związku z tym w informacji PIT-11 należy uwzględnić tylko te przychody, które podatnik otrzymał (bądź które zostały postawione do jego dyspozycji) w roku 2007. Tym samym wynagrodzenie to zostanie wykazane w informacji za rok 2008.
3. W roku 2007 zostało pracownikowi wypłacone zaległe wynagrodzenie za rok 2006. Czy powinno ono zostać uwzględnione w informacji PIT-11 za 2007 r.?
Tak. Jak wskazano wyżej, w informacji PIT-11 wykazuje się przychody faktycznie otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w danym roku podatkowym. Jeżeli zatem zaległe wynagrodzenie za rok 2006 zostało wypłacone w roku 2007, powinno znaleźć się w informacji PIT-11 za ten rok. Dodać także należy, iż w informacji tej wykazuje się także zaliczki na podatek, składki na ubezpieczenie społeczne i składkę na ubezpieczenie zdrowotne, które zostały faktycznie pobrane przez płatnika.
4. W 2007 r. pracownik cały rok przebywał na urlopie wychowawczym i nie uzyskał z naszego zakładu pracy żadnych przychodów. Czy w takiej sytuacji zakład pracy musi mu sporządzić PIT-11 za ten rok?
Nie. Formularz PIT-11 zawiera informacje o wysokości uzyskanych przychodów, pobranych zaliczkach na podatek, składkach na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne w danym roku podatkowym. Jeżeli pracownik nie uzyskał żadnych przychodów podlegających opodatkowaniu – pracodawca nie musi mu sporządzać tej informacji.
oprac. : Krzysztof Skrzypek / eGospodarka.pl