eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiPorady podatkoweSponsoring za usługi reklamowe a koszty podatkowe

Sponsoring za usługi reklamowe a koszty podatkowe

2007-10-19 12:39

Rozpatrzmy następujący przykład: Firma pierwsza sponsoruje drugą firmę. W zamian ta druga świadczy na rzecz pierwszej usługi reklamowe, takie jak np. wywieszenie banera z logo tej firmy. Czy firma pierwsza może zaliczyć poniesione wydatki do kosztów uzyskania przychodów oraz jak taką transakcję udokumentować?

Przeczytaj także: Sponsoring obniży podatek VAT i dochodowy

Odpowiedź: Tak, wydatek ten można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów pod warunkiem udokumentowania fakturą VAT.

Wyjaśnienie: Sponsoring należy do tzw. umów nienazwanych, dopuszczonych przez przepisy prawa w ramach swobody zawierania umów.


Umowa sponsoringu dwustronnie zobowiązuje umawiające się strony transakcji. Na jej podstawie sponsor zobowiązuje się do finansowego lub rzeczowego wsparcia sponsorowanego, w zamian za zobowiązanie do promowania firmy sponsora, jego produktów lub prowadzonej działalności.


Podatnik ma możliwość zaliczenia do kosztów podatkowych wszelkich wydatków, pod warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz że nie są one wymienione w ustawach podatkowych jako niestanowiące kosztów uzyskania przychodu.

Istotne są zatem:
  • celowość wydatku,
  • związek z uzyskaniem przychodu
  • właściwe udokumentowanie wydatku.

Pamiętaj!
Dokumenty powinny potwierdzać faktyczne zdarzenia, na podstawie których następuje obciążenie kosztów podatkowych.

Sponsoring uznawany jest za formę reklamy, której przedmiotem jest firma i jej produkty. Sponsorowanie kształtuje pozytywny jej wizerunek i propaguje nazwę firmy na rynku. Zwiększenie popularności firmy może mieć wpływ na wzrost jej przychodów.

Uwaga!
Orzecznictwo sądów administracyjnych podkreśla, iż sponsoring stał się popularną formą reklamowania, ponieważ działania podejmowane w jego ramach zmierzają do podniesienia prestiżu sponsora, a w konsekwencji dążą do zwiększenia przychodu firmy. Dlatego też wydatki ponoszone przez sponsora w zamian za zamieszczenie znaków firmowych można uznać za koszty uzyskania przychodów.

Zdaniem autora każda ze stron transakcji wykonane świadczenie powinna udokumentować fakturą VAT (jeżeli jest czynnym podatnikiem VAT) lub zgodnie z posiadanym statusem. Sponsor powinien wystawić fakturę VAT dla firmy reklamowej na wartość przekazanych towarów i opodatkować je stawką właściwą dla sprzedaży towarów w kraju. Może on również odliczyć VAT od nabycia tych towarów lub ich produkcji.

Firma reklamowa ma prawo odliczyć VAT na ogólnych zasadach, gdyż przekazanie towarów ma związek z czynnościami opodatkowanymi VAT (świadczeniem usługi reklamowej podlegającej opodatkowaniu). Powinna ona ponadto wystawić fakturę VAT za usługę reklamową, wykazując w niej podstawę opodatkowania zgodnie z umową oraz należny VAT ze stawką 22%.

Podstawa prawna
  • Art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.).
  • Art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1991 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.).
  • Art. 5 ust. 1, art. 7 ust. 1, art. 8 ust. 1, art. 29 ust. 1, art. 106 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004 r. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).
  • § 9 ust. 15 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2005 r. nr 95, poz. 798).


„Wskazówki Księgowe” - praktyczne rozwiązania problemów związanych z podatkami, rachunkowością, ubezpieczeniami społecznymi i prawem pracy.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: