Sponsoring za usługi reklamowe a koszty podatkowe
2007-10-19 12:39
Przeczytaj także: Sponsoring obniży podatek VAT i dochodowy
Odpowiedź: Tak, wydatek ten można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów pod warunkiem udokumentowania fakturą VAT.Wyjaśnienie: Sponsoring należy do tzw. umów nienazwanych, dopuszczonych przez przepisy prawa w ramach swobody zawierania umów.
Umowa sponsoringu dwustronnie zobowiązuje umawiające się strony transakcji. Na jej podstawie sponsor zobowiązuje się do finansowego lub rzeczowego wsparcia sponsorowanego, w zamian za zobowiązanie do promowania firmy sponsora, jego produktów lub prowadzonej działalności.
Podatnik ma możliwość zaliczenia do kosztów podatkowych wszelkich wydatków, pod warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz że nie są one wymienione w ustawach podatkowych jako niestanowiące kosztów uzyskania przychodu.
Istotne są zatem:
- celowość wydatku,
- związek z uzyskaniem przychodu
- właściwe udokumentowanie wydatku.
Pamiętaj!
Dokumenty powinny potwierdzać faktyczne zdarzenia, na podstawie których następuje obciążenie kosztów podatkowych.
Sponsoring uznawany jest za formę reklamy, której przedmiotem jest firma i jej produkty. Sponsorowanie kształtuje pozytywny jej wizerunek i propaguje nazwę firmy na rynku. Zwiększenie popularności firmy może mieć wpływ na wzrost jej przychodów.
Uwaga!
Orzecznictwo sądów administracyjnych podkreśla, iż sponsoring stał się popularną formą reklamowania, ponieważ działania podejmowane w jego ramach zmierzają do podniesienia prestiżu sponsora, a w konsekwencji dążą do zwiększenia przychodu firmy. Dlatego też wydatki ponoszone przez sponsora w zamian za zamieszczenie znaków firmowych można uznać za koszty uzyskania przychodów.
Zdaniem autora każda ze stron transakcji wykonane świadczenie powinna udokumentować fakturą VAT (jeżeli jest czynnym podatnikiem VAT) lub zgodnie z posiadanym statusem. Sponsor powinien wystawić fakturę VAT dla firmy reklamowej na wartość przekazanych towarów i opodatkować je stawką właściwą dla sprzedaży towarów w kraju. Może on również odliczyć VAT od nabycia tych towarów lub ich produkcji.
Firma reklamowa ma prawo odliczyć VAT na ogólnych zasadach, gdyż przekazanie towarów ma związek z czynnościami opodatkowanymi VAT (świadczeniem usługi reklamowej podlegającej opodatkowaniu). Powinna ona ponadto wystawić fakturę VAT za usługę reklamową, wykazując w niej podstawę opodatkowania zgodnie z umową oraz należny VAT ze stawką 22%.
Podstawa prawna
- Art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.).
- Art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1991 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.).
- Art. 5 ust. 1, art. 7 ust. 1, art. 8 ust. 1, art. 29 ust. 1, art. 106 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004 r. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).
- § 9 ust. 15 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2005 r. nr 95, poz. 798).
„Wskazówki Księgowe” - praktyczne rozwiązania problemów związanych z podatkami, rachunkowością, ubezpieczeniami społecznymi i prawem pracy.
oprac. : Wskazówki Księgowe