Aukcje internetowe: koszty wysyłki w PKPiR
2007-10-05 13:23
Przeczytaj także: Przesyłki kurierskie w kosztach firmy
Jakie wątpliwości wyjaśnił urząd skarbowy?W skierowanym do organu podatkowego zapytaniu podatniczka wyjaśniła, że sprzedaje towary na aukcjach internetowych. Zapłata za nabyty towar może nastąpić w trzech opcjach: "płatne z góry" - na konto bankowe, płatne "za pobraniem" - listonosz lub kurier przynosi pieniądze bezpośrednio do domu, po otrzymaniu awizo - pieniądze odbierane są w urzędzie pocztowym. Towar wysyłany jest po otrzymaniu zapłaty i w tym czasie jest także wystawiana faktura. Podatniczka wystąpiła zatem z zapytaniem co w sytuacji, gdy zapłata następuje w innym miesiącu niż ponoszone są koszty wysyłki towaru (np. w grudniu otrzymuje zapłatę a w styczniu wysyła towar)? W przedmiotowej sprawie urząd skarbowy zajął następujące stanowisko:
„(…) Zgodnie z przepisami art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) kosztami uzyskania przychodu są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Zgodnie z ust. 4 cyt. art. 22 koszty uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 5 i 6, są potrącane tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione. Za dzień poniesienia kosztu w przypadku podatników prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu. Począwszy od 01 stycznia 2007 r. ustawodawca wprowadził podział kosztów na bezpośrednie i pośrednie.
Zasadą jest potrącanie (rozliczenie dla celów podatkowych) poniesionych kosztów bezpośrednich w roku, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, zaś kosztów innych niż bezpośrednio związanych z przychodami, tzw. kosztów pośrednich, w dacie ich poniesienia. Koszt wysyłki jest niewątpliwie kosztem pośrednim wobec powyższego winien być zaksięgowany w momencie poniesienia.
W omawianej sytuacji koszt wysyłki należy zaksięgować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w miesiącu styczniu, tj. w miesiącu w którym został poniesiony. (…)”
Pełną treść postanowienia/decyzji można przeczytać na stronie Ministerstwa Finansów
oprac. : Ministerstwo Finansów