Koszty reklamy a umowa sponsoringu
2007-09-28 11:29
Rozpatrzmy następujący przykład: Stowarzyszenie wystąpiło do przedsiębiorcy z prośbą o wsparcie finansowe konferencji naukowej. W zamian za to jego firma zostanie umieszczona w książce poświęconej konferencji. Zatem czy aby zaliczyć wydatek do kosztów reklamy, niezbędne jest zawarcie pisemnej umowy sponsoringu?
Przeczytaj także: Ulga sponsoringowa - jakie korzyści podatkowe?
Odpowiedź: Nie, dla zaliczenia przedstawionego wyżej wydatku do kosztów uzyskania przychodu, nie jest potrzebna pisemna umowa. Pamiętać jednak należy, iż ze względów dowodowych wygodnie jest posiadać taką umowę. W razie kontroli można będzie okazać się nią, co dodatkowo udokumentuje fakt poniesienia kosztu.Pamiętać również należy, iż w prawie podatkowym nie znajdziemy definicji pojęcia „reklama”. Ministerstwo Finansów w piśmie z 17 lipca 1995 r. nr PO 4/AK-722-702/95, stwierdziło, że: w związku z brakiem odpowiedniej definicji w przepisach podatkowych przyjąć należy wykładnię językową pojęcia „reklama” oraz „reprezentacja”, zgodnie z którą za reklamę rozumieć można „rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwości nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś”, zaś pojęcie „reprezentacja” oznacza „okazałość, wytworność w czyimś sposobie życia związaną ze stanowiskiem lub pozycją społeczną” (Słownik języka polskiego, PWN, Warszawa 1981).
W omawianej sprawie wskazane byłoby, aby notatka w książce poświęconej konferencji była tak sformułowana, żeby wynikało z niej, iż jest to reklama. W przeciwnym wypadku fakt sponsorowania konferencji organy podatkowe mogą uznać za wydatek w ramach reprezentacji, który od tego roku nie jest w całości kosztem uzyskania przychodu.
Podstawa prawna: art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.)
„Portal FK” to serwis umożliwiający indywidualne konsultowanie swoich wątpliwości w zakresie podatków dochodowych, VAT, rachunkowości i ZUS. Możesz zadać pytanie z danej dziedziny.
oprac. : Portal FK
Więcej na ten temat:
koszty podatkowe, koszty uzyskania przychodu, podatek CIT, podatek dochodowy od osób prawnych, wydatki na reklamę, sponsoring, umowa sponsoringu