eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiInterpretacje i wyjaśnieniaDotacja z urzędu pracy a odliczenie VAT

Dotacja z urzędu pracy a odliczenie VAT

2007-09-26 11:44

Przeczytaj także: Odliczenie VAT od zakupów sfinansowanych przez PUP


Jednakże, zgodnie z art. 88 ust. 3 pkt 1 i 2 ww. ustawy - powołany wyżej przepis art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy nie dotyczy:
1. wydatków związanych z nabyciem towarów i usług, o których mowa w art. 87 ust. 3, oraz z nabyciem gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów;
2. wydatków związanych z nabyciem towarów i usług zaliczanych u podatnika do środków trwałych niepodlegających amortyzacji, zgodnie z przepisami o podatku dochodowym, jeżeli fakt ten pozostaje w ścisłym związku ze zwolnieniem od tego podatku.

Mając na uwadze zatem powyższe przepisy należy stwierdzić, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów (usług), związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą w zakresie, w jakim nabyte towary (usługi) wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych, przy czym prawo to nie przysługuje, gdy wydatki związane z nabyciem towarów (usług) nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Ograniczenie to nie ma jednak zastosowania do wydatków związanych z nabyciem środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że zakupione środki trwałe oraz remont wynajętego lokalu zostaną sfinansowane z dotacji otrzymanej z Wojewódzkiego Urzędu Pracy, którą przyznano Panu w celu stworzenia nowego miejsca pracy dla osoby bezrobotnej, a ich zakup został udokumentowany fakturami VAT.

Z dokumentów złożonych w tut. Urzędzie wynika natomiast, że podatnikiem podatku VAT jest Pan od października 1996r., a prowadzona działalność gospodarcza (wypożyczanie kaset video, sprzedaż kaset licencjonowanych oraz prasy) jest działalnością opodatkowaną, z której rozlicza się Pan składając comiesięczne deklaracje podatkowe w zakresie podatku od towarów i usług.

Jeżeli zatem przy zakupie towarów (sprzętu) stanowiących środki trwałe oraz towarów (usług) wykorzystanych przy remoncie wynajętego lokalu, zrefundowanych przez Wojewódzki Urząd Pracy zostały spełnione warunki, o których mowa w ww. przepisach art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit a) oraz art. 88 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 88 ust. 3 pkt 1 i 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, to podatek zawarty w fakturach dokumentujących te zakupy podlega odliczeniu.

Ponadto tut. Organ informuje, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje - w myśl art. 86 ust. 10 pkt 1 ww. ustawy - w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-4 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, to - zgodnie z art. 86 ust. 11 ww. ustawy - może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy.

W przypadku gdy podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może - na podstawie art. 86 ust. 13 ww. ustawy - obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego. (…)”


Pełną treść postanowienia/decyzji można przeczytać na stronie Ministerstwa Finansów

poprzednia  

1 2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: