Promocja sprzedawanych leków a koszty reklamy
2007-08-29 13:15
Przeczytaj także: Transakcje powyżej 15.000 zł: zapłata kartą płatniczą a koszty podatkowe
Przepis art. 52 ust. 2 tej ustawy wymienił jako reklamę produktu leczniczego m.in.:
- sponsorowanie spotkań promocyjnych dla osób upoważnionych do wystawiania recept i osób zaopatrujących w produkty lecznicze (pkt 5).
Do działalności reklamowej ustawa - Prawo farmaceutyczne przewiduje również szereg ograniczeń, które zostały zawarte w art. 53-64, spełnienie których decyduje o kwalifikacji wydatków do reklamy produktu leczniczego. Przykładowo art. 58 ust. 1 zabrania kierowania do osób uprawnionych do wystawiania recept oraz osób prowadzących obrót produktami leczniczymi reklamy produktu leczniczego polegającej m.in. na organizowaniu i finansowaniu spotkań promocyjnych produktów leczniczych, podczas których przejawy gościnności wykraczają poza główny cel tego spotkania. Wynika z tego, że organizowanie i finansowanie spotkań promocyjnych, podczas których przejawy gościnności nie wykraczają poza główny cel tego spotkania – spełniają warunki reklamy przewidziane przepisami Prawa Farmaceutycznego.
Organ II instancji zwraca uwagę, że ustawa – Prawo farmaceutyczne jest odzwierciedleniem dyrektywy 2001/83/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 06.11.2001 r. w sprawie wspólnotowego kodeksu odnoszącego się do produktów leczniczych stosowanych u ludzi. Zgodnie z art. 86 w/w dyrektywy, za reklamę produktu leczniczego uznano również sponsorowanie dla lekarzy kosztów dojazdu, pobytu.
Odnosząc dotychczasowe powyższe rozważania do stanu faktycznego wynikającego z rozpatrywanej sprawy, Dyrektor Izby Skarbowej zauważa, że organizacja spotkań wyjazdowych pozwala na spotkanie lekarzy z różnych miejscowości, reprezentujących różne środowiska szpitalne, lecznicze i akademickie, co pozwala Podatnikowi dotrzeć z reklamą produktów leczniczych do różnych uczestników. Bez zapewnienia, przez Spółkę tym osobom, zakwaterowania, wyżywienia, jak i kosztów dojazdu, uniemożliwiłoby organizację takiego szkolenia, a tym samym nie byłaby możliwa reklama produktów Spółki. Podobnie jest w przypadku organizacji spotkań organizowanych w miejscu zamieszkania ich uczestników. Trwają one wiele godzin i dlatego też jest niezbędne zapewnienie ich uczestnikom ,przez Podatnika, wyżywienia w ich trakcie.
Biorąc zatem pod uwagę przytoczony stan prawny mający zastosowanie w przedmiotowej sprawie oraz stan faktyczny przedstawiony przez Spółkę, w ocenie organu odwoławczego nie można zgodzić się z organem I instancji, że koszty poczęstunku oferowanego w ramach prowadzonej akcji reklamowej oraz wydatków poniesionych na pokrycie lekarzom kosztów dojazdu, opłat związanych z wynajmem pokoi hotelowych, wyżywienia oraz usług cateringowych podczas organizowanych przez Spółkę spotkań promocyjnych, mają charakter wydatków na reprezentację, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej, działania Spółki opisane we wniosku z dnia 10.03.2007 r. objęte są definicją reklamy produktu leczniczego zawartą w art. 52 ust. 1 i 2 Prawa farmaceutycznego przy spełnieniu warunku zawartego w art. 58 ust. 1. W związku z tym na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych koszty ponoszone na działania mające na celu reklamowanie produktów Spółki stanowią koszt uzyskania przychodów.(...)"
Pełną treść postanowienia/decyzji można przeczytać na stronie Ministerstwa Finansów
![Ulga B+R coraz częściej wykorzystywana [© twobee - Fotolia.com] Ulga B+R coraz częściej wykorzystywana](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/ulga-B-R/Ulga-B-R-coraz-czesciej-wykorzystywana-243305-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : Ministerstwo Finansów