Specjalne strefy ekonomiczne a dotacje unijne
2007-08-03 10:55
Przeczytaj także: Specjalne strefy ekonomiczne: limitowane zwolnienie
Dopiero spełnienie obydwu powyższych warunków umożliwia podjęcie działań inwestycyjnych. Oznacza to, że jeśli przedsiębiorca prowadzi już działalność na terenie SSE, gdyż wybudował zakład, wyposażył go w maszyny i rozpoczął produkcję, to nie ma możliwości, aby spełnić warunek nie rozpoczynania tej inwestycji (nazwijmy ją inwestycją A) przed złożeniem wniosku o wsparcie w formie grantu inwestycyjnego. Inaczej jest w przypadku, gdy przedsiębiorca planuje kolejny etap inwestycji na terenie strefy, zakładający np. wprowadzenie zupełnie nowego, nie oferowanego dotąd produktu przez wybudowanie kolejnej hali i zakup dodatkowych nowoczesnych maszyn i urządzeń. Jeśli ten etap jeszcze się nie rozpoczął (nazwijmy go inwestycją B), może spróbować ubiegać się o dotację. W tym przypadku spełniony będzie warunek, aby inwestycja nie była rozpoczęta przed złożeniem wniosku o grant i otrzymaniem potwierdzenia o wstępnej kwalifikacji projektu.
Gdy do zwolnienia podatkowego dojdzie dotacja inwestycyjna
Opisana powyżej reguła kumulacji pomocy obowiązuje w odniesieniu do tych samych wydatków kwalifikowanych. Zastanówmy się nad sytuacją, gdy pierwsza inwestycja (A) dokonana przez przedsiębiorcę na terenie SSE objęta jest pomocą strefową w formie zwolnienia podatkowego, natomiast kolejna inwestycja (B) nie będzie już się do niej kwalifikować. Wówczas, w stosunku do każdej z nich będzie można ubiegać się – według danych z powyższego przykładu – o maksymalnie 50 proc. pomocy. Oczywiście stwierdzenie to jest prawdziwe w przypadku, gdy założymy, że inwestor nie uzyskuje w związku ze swoimi inwestycjami innej pomocy regionalnej niż zwolnienie podatkowe dla inwestycji A oraz dotacja inwestycyjna w przypadku inwestycji B.
Z przypadkiem, kiedy kolejne inwestycje realizowane na terenie SSE nie będą się automatycznie kwalifikować do pomocy strefowej, możemy mieć do czynienia szczególnie gdy przedsiębiorca ubiegając się o zezwolenie strefowe nie ujął tych zamierzeń w swoich planach inwestycyjnych przedstawianych władzom strefy. Oczywiście nie wyklucza to możliwości objęcia takich inwestycji pomocą strefową – niemniej jednak wymagane będzie wówczas rozpoczęcie starań o wydanie kolejnego zezwolenia na działalność w strefie, co pozwoli na zadeklarowanie kolejnych wydatków kwalifikowanych. Podkreślam jednak, że wspomniana kwestia powinna być każdorazowo analizowana indywidualnie. Wśród firm działających w strefach są bowiem takie, które obowiązują nieco odmienne regulacje prawne – choćby ze względu na prawa nabyte w przeszłości. Ocena tego, czy kolejna inwestycja realizowana na terenie specjalnej strefy ekonomicznej wymaga odrębnego zezwolenia może również pociągać za sobą szczegółową analizę działalności dotychczasowej i planowanej. Ze względu na znaczącą liczbę czynników, jakie mają tu znaczenie, nieodzowna jest szczegółowa analiza każdej z takich sytuacji.
Przeanalizujmy teraz przypadek, gdy druga inwestycja (B) będzie kwalifikować się do uzyskania pomocy w formie zwolnienia podatkowego w strefie, a ponadto firma otrzyma na nią grant inwestycyjny. W konsekwencji wydatki kwalifikowane dotyczące inwestycji (A) będą uprawniać wyłącznie do zwolnienia podatkowego. Natomiast wydatki kwalifikowane dotyczące rozbudowy zakładu (inwestycja B) będą mogły zostać objęte zarówno pomocą w formie zwolnienia podatkowego, jak i grantu.
![SSE: zwolnienie z CIT dla usług serwisowych? [© jdarius - Fotolia.com] SSE: zwolnienie z CIT dla usług serwisowych?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/ulgi-podatkowe/SSE-zwolnienie-z-CIT-dla-uslug-serwisowych-229508-150x100crop.jpg)
oprac. : Fundusze Europejskie