Koszty podatkowe a działalność gospodarcza w domu
2007-06-21 14:08
Przeczytaj także: Koszty poniesione przed rozpoczęciem działalności
Jak udokumentować wydatki?
Sposób dokumentowania powyższych wydatków został zawarty w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. § 14 ust. 1 rozporządzenia wskazuje, iż na udokumentowanie zapisów w księdze, dotyczących niektórych kosztów (wydatków), mogą być sporządzone dokumenty zaopatrzone w datę i podpisy osób, które bezpośrednio dokonały wydatków (dowody wewnętrzne), określające: przy zakupie - nazwę towaru oraz ilość, cenę jednostkową i wartość, a w innych przypadkach - przedmiot operacji gospodarczych i wysokość kosztu (wydatku). § 14 ust. 2 rozporządzenia mówi natomiast, iż w powyższy sposób mogą być dokumentowane m.in. wydatki związane z opłatami za czynsz, energię elektryczną, telefon, wodę, gaz i centralne ogrzewanie, w części przypadającej na działalność gospodarczą; podstawą do sporządzenia tego dowodu jest dokument obejmujący całość opłat na te cele.
Przykład obliczeń
Jan Kowalski prowadzi działalność gospodarczą we własnym domu o powierzchni 150 m2. Na działalność gospodarczą przekazał jeden pokój o powierzchni 30 m2.
Obliczenie wskaźnika powierzchni
(30 m2/ 150 m2) x 100 % = 20 % - taką część wydatków podatnik może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą
Jan Kowalski zapłacił w miesiącu kwietniu 2007 r. fakturę VAT za prąd wykorzystany zarówno w celach prywatnych jak i do prowadzenia działalności gospodarczej w wysokości 400 zł.
Zatem za koszty uzyskania przychodów poniesione w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą może uznać wydatki w wysokości:
400 zł x 20 % = 80 zł
1 2
oprac. : Krzysztof Skrzypek / eGospodarka.pl