Sprzedaż mieszkania a kasa fiskalna
2007-05-25 11:15
Przeczytaj także: Płatność kartą a zwolnienie z kas fiskalnych
Co do zasady, zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Część przedsiębiorców z powyższego została zwolniona. Przepisy w tym zakresie zostały zawarte w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006 r. w sprawie kas rejestrujących. Korzystają z niego głównie ci przedsiębiorcy, których sprzedaż na rzecz wyżej wymienionych nie przekracza 40 tys. zł rocznie, a jeżeli prowadzą działalność pierwszy rok – 20 tys. zł. Jak zatem łatwo wywnioskować – w przypadku mieszkań sprzedaż nawet jednego powodowałaby powstanie obowiązku instalacji kasy fiskalnej.Zgodnie jednak z §2 ust. 1 tego rozporządzenia, do 30 czerwca 2007 r. zwalania się z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. Pozycja 42 tego załącznika (mieszcząca się w części II: Sprzedaż dotycząca szczególnych czynności) zawiera natomiast zapis: „Dostawa nieruchomości”.
Jak zatem można wywnioskować z powyższego – sprzedaż przez przedsiębiorcę domu lub mieszkania (które są de facto nieruchomościami) zwolniona jest z obowiązku ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej. Należy się jednak przyjrzeć dokładniej powyższemu przepisowi cytowanego rozporządzenia. Wskazuje on bowiem, iż zwolnienia w zakresie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia jest ważne tylko do 30 czerwca 2007 r. Jeżeli więc w nowym rozporządzeniu w sprawie kas rejestrujących Minister Finansów nie wskaże także tego zwolnienia – sprzedaż ta będzie musiała być ewidencjonowana przy użyciu kasy fiskalnej. Obecnie jednak takiego obowiązku nie ma.
Skoro zatem przedsiębiorca sprzedając nieruchomość nie musi jej ewidencjonować przy użyciu kasy fiskalnej, to jak powinien tę czynność udokumentować?
Podstawowym dowodem dokumentującym dokonanie transakcji w obrocie gospodarczym są faktury VAT. Wskazać jednak należy, iż zgodnie z art. 106 ust. 4 ustawy o VAT podatnicy sprzedający towary i usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych nie mają obowiązku wystawiania faktur VAT. Na ich żądanie muszą jednak taką fakturę wystawić. Zatem z powyższego można wywnioskować, iż jeżeli nabywca (osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej lub rolnik ryczałtowy) zażyczy sobie taką fakturę, to niewątpliwie będzie ona dokumentowała sprzedaż takiej nieruchomości przez podatnika.
Co jednak w sytuacji, gdy nabywca takiej faktury nie będzie chciał?
W tym miejscu należy dodać, iż sprzedaż mieszkania czy domu musi być potwierdzana zawarciem aktu notarialnego. Zatem – zdaniem autora – w sytuacji, gdy nabywcą jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej lub rolnik ryczałtowy – wystarczającym dokumentem potwierdzającym sprzedaż takiej nieruchomości jest właśnie ten akt notarialny, bez względu na to, czy nabywca zażyczył sobie otrzymanie faktury VAT, czy też nie chciał, aby przedsiębiorca mu na okoliczność powyższej sprzedaży taką fakturę wystawił
Do pobrania
oprac. : Krzysztof Skrzypek / eGospodarka.pl