Za niepobrane zaliczki na podatek odpowiada pracodawca
2007-02-07 13:34
© fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Ważne zmiany w PIT-2: kwota wolna nawet u trzech pracodawców
Zmianę tę reguluje nowy art. 26a Ordynacji podatkowej, wprowadzony ustawą z 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 217, poz. 1590).Przepis ten w praktyce zwalnia pracowników (zleceniobiorców i wykonawców dzieła) od odpowiedzialności za niepobrane przez płatnika lub zaniżone zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Oznacza to, że nie ma już znaczenia, kto spowodował zaniżenie podstawy naliczania zaliczek na podatek dochodowy – za błędy w zaliczkach zawsze odpowiada pracodawca.
Uwaga!
Zatem nawet jeżeli pracownik w tym zakresie wprowadzi pracodawcę w błąd, to nie poniesie z tego tytułu żadnych konsekwencji.
Od 1 stycznia 2007 r. pracownik nie ponosi odpowiedzialności z tytułu zaniżenia lub nieujawnienia przez pracodawcę podstawy opodatkowania – do wysokości zaliczki, do której pobrania obowiązany jest płatnik. Oznacza to, że jeżeli nawet przykładowo firma już nie istnieje, to organ podatkowy nie może dochodzić od byłego pracownika zaległości wynikających z niepobranych przez pracodawcę zaliczek na podatek.
fot. mat. prasowe
oprac. : Płace w firmie