Raport podatnika w e-Urzędzie Skarbowym. Co trzeba o nim wiedzieć?
2024-10-02 12:07
Raport podatnika w e-Urzędzie Skarbowym. Co trzeba o nim wiedzieć? © Light Impression - Fotolia.com
Przeczytaj także: e-Urząd Skarbowy obowiązkowy dla spółek, fundacji i stowarzyszeń
- Co to jest raport podatnika w e-US?
- Jak wygenerować raport podatnika w e-Urzędzie Skarbowym?
- Co zawiera raport podatnika?
- Co przedsiębiorca powinien zrobić, kiedy zauważy nieprawidłowości w raporcie podatnika?
Co to jest raport podatnika w e-US?
Jest to narzędzie informacyjne, które ułatwia zarządzanie zobowiązaniami podatkowymi, poprawiając przejrzystość i kontrolę nad finansami przedsiębiorstw.
Przydatność raportu może być istotna w sytuacji przekazania go zewnętrznej jednostce prowadzącej sprawy księgowe firmy – mówi Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości oraz kadr i płac w Systim.pl. – Dla tych organizacji księgowych jest to uwiarygodnienie informacji przekazanych przez klienta – podkreśla ekspertka.
Dzięki tej funkcji przedsiębiorcy mogą sprawniej zarządzać swoimi sprawami podatkowymi i minimalizować ryzyko błędów.
Jak wygenerować raport podatnika w e-Urzędzie Skarbowym?
Raport podatkowy można łatwo wygenerować po zalogowaniu się na konto w e-US, korzystając z profilu zaufanego, bankowości elektronicznej lub aplikacji mObywatel. Użytkownicy z dostępem rozszerzonym mogą zarządzać uprawnieniami innych osób do korzystania z konta organizacji.
Wygenerowanie raportu przez księgowego jest możliwe w sytuacji, kiedy uzyska on odpowiednie uprawnienia – zaznacza Beata Tęgowska. – Te jednak dotyczą tylko osób prawnych i jednostek organizacyjnych niebędących osobami prawnymi posiadającymi NIP – dodaje.
Warto podkreślić, że raport jest dostępny w formacie PDF i jest ważny do północy dnia, w którym został wygenerowany.
Co zawiera raport podatnika?
Raport podatnika składa się z kilku istotnych sekcji. Zawiera dane identyfikacyjne (czyli informacje o podatniku, w tym adres do doręczeń oraz formę opodatkowania), wskazuje informacje, czy podatnik ma jakiekolwiek zaległości podatkowe, informuje o prowadzonym postępowaniu egzekucyjnym wobec podatnika, prezentuje nieprawidłowości w zakresie zaliczek oraz dane o poprawności złożonych deklaracji podatkowych.
W raporcie znajdują się też informacje o mikrorachunku podatkowym oraz pozostałych zgłoszonych rachunkach, a także lista pełnomocników podatnika i ich uprawnień oraz informacje o przynależności do grupy VAT lub kapitałowej.
Co przedsiębiorca powinien zrobić, kiedy zauważy nieprawidłowości w raporcie podatnika?
Raport jest podstawą do wyjaśniania informacji posiadanych przez firmę i Urząd Skarbowy – ocenia ekspertka Systim.pl. – Zależnie od rodzaju informacji należy podjąć kroki w celu ich skorygowania poprzez odpowiedni formularz, czy np. uzupełnić płatności w zakresie podatków – podpowiada Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości oraz kadr i płac w Systim.pl.
– Raport ma charakter informacyjny i może nie obejmować wszystkich danych posiadanych przez Krajową Administrację Skarbową. Dlatego jego generowanie powinno być traktowane jako element szerszego nadzoru nad sytuacją podatkową, a nie jako jedyne źródło informacji – przestrzega Beata Tęgowska.
Zdaniem ekspertów Kompleksowy Raport Podatkowy to ważny krok do uproszczenia i zwiększenia przejrzystości procesów podatkowych. Umożliwia przedsiębiorcom i organizacjom lepsze zrozumienie ich statusu podatkowego, co z pewnością przełoży się na większą efektywność zarządzania finansami. W przyszłości planowane jest udostępnienie tej usługi również dla osób prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)