Podatek od wygranej. Ile wynosi i kiedy należy zapłacić PIT od nagrody w konkursie?
2022-06-23 00:01
Ile wynosi podatek od wygranej i kiedy nie musimy płacić podatku od nagrody? © artur gabrysiak - fotolia.com
Przeczytaj także: Kiedy i jaki podatek od wygranej w loterii, konkursie i pokera online?
- Ile wynosi stawka podatku PIT od nagrody w konkursie?
- Kiedy można skorzystać ze zwolnienia z podatku wygranej w konkursie?
- Kiedy należy zapłacić podatek od nagrody?
- Kto odprowadza podatek od nagrody?
Pierwsza korzyść związana ze zwycięstwem w konkursie dotyczy formy opodatkowania. Art. 30 ust. 1 pkt 2 UPDOF przewiduje opodatkowanie według 10% stawki podatku PIT, co należy określić jako korzystne rozwiązanie dla zwycięzcy nagradzanego miejsca konkursowego (gdyby zastosować tzw. progresję tj. opodatkowanie wg skali podatkowej to wystąpiłoby opodatkowanie stawką 17% [a po zmianach w Polskim Ładzie, które wejdą w życie 1 lipca 2022 r., 12%] lub 32% PIT!).
Kolejną korzyścią związaną z konkursem jest możliwość skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania wygranej w konkursie. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 UPDOF, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2.000,00 PLN.
fot. artur gabrysiak - fotolia.com
Ile wynosi podatek od wygranej i kiedy nie musimy płacić podatku od nagrody?
Konsekwentnie, analizowana regulacja pozwala, z uwagi na jej konstrukcję, wyodrębnić następujące rodzaje zwolnienia z podatku PIT:
-
konkursy organizowane i emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja), innymi słowy aby przedmiotowe zwolnienie miało zastosowanie, spełnione muszą zostać łącznie 3 warunki:
- organizatorem konkursu musi być środek masowego przekazu,
- podmiotem emitującym (ogłaszającym) konkurs musi być środek masowego przekazu,
- jednorazowa wartość wygranej nie może przekroczyć kwoty 2.000,00 PLN;
-
konkursy z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu - dla zastosowania zwolnienia wyłączne znaczenie mają 2 warunki:
- temat konkursu, który musi dotyczyć jednej z ww. dziedzin,
- jednorazowa wartość wygranej nie może przekroczyć 2.000 zł.
W tym miejscu należy zwrócić uwagę, iż konieczne dla zastosowania analizowanego zwolnienia jest aby nagroda wręczona została zwycięzcy konkursu a nie zwycięzcy akcji promocyjnej tylko nazwanej tym pojęciem. W przeszłości bardzo często okazywało się że mimo nazewnictwa stosowanego przez organizatora działania marketingowego, akcja nie była konkursem a tym samym niemożliwe było skorzystanie ze zwolnienia z opodatkowania PIT.
Ustawy podatkowe nie definiują pojęcia „konkurs” wobec czego konieczne jest zastosowanie wykładni językowej - zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp. Tym samym co do zasady, jeśli w danej akcji marketingowej istnieje element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu, najprawdopodobniej mamy właśnie do czynienia z konkursem a w konsekwencji możliwością zastosowania zwolnienia z PIT.
Końcowo, należy pamiętać, iż w przypadku braku możliwości skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust 1 pkt. 68 UPDOF (pytanie konkursowe nie dotyczy dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu bądź wartość wygranej przekroczyła limit 2.000,00 PLN) to po stronie organizatora ciąży obowiązek pełnienia funkcji płatnika PIT, tj. będzie on zobowiązany do pobrania i odprowadzenia 10% zryczałtowanego podatku dochodowego oraz do sporządzenia deklaracji PIT-8AR.
oprac. : Mateusz Cedro / TAXEO Komorniczak i Wspólnicy s.k.
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)