Polski Ład: kasa fiskalna nie wymaga terminala płatniczego
2022-02-10 12:32
Kasa fiskalna nie wymaga terminala płatniczego © pixabay.com
Przeczytaj także: Obowiązek integracji kas online z terminalami płatniczymi odroczony
Paragon z płatnością bezgotówkową
Przedsiębiorca zapewnia możliwość dokonywania zapłaty w każdym miejscu, w którym działalność gospodarcza jest faktycznie wykonywana, w szczególności w lokalu, poza lokalem przedsiębiorstwa lub w pojeździe wykorzystywanym do świadczenia usług transportu pasażerskiego, przy użyciu instrumentu płatniczego w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1907 i 1814) – tak brzmi dodany z dniem 1 stycznia 2022 r. art. 19a ustawy Prawo przedsiębiorców.
Powyższej regulacji nie stosuje się do przedsiębiorcy, który nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, o których mowa w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Wskutek wprowadzenia tej regulacji przedsiębiorcy zaczęli się zastanawiać, czy muszą zakupić terminale płatnicze. Już jednak w uzasadnieniu do nowelizacji wskazano, że definicja instrumentu płatniczego w ujęciu przytoczonej ustawy jest bardzo szeroka i obejmuje wszelkie urządzenia czy też procedury umożliwiające płatnikowi złożenie zlecenia płatniczego.
Stosowne wyjaśnienie znalazło się też na rządowej stronie www.biznes.gov.pl. W komunikacie czytamy, że obecnie przedsiębiorcy zobowiązani do ewidencjonowania sprzedaży na kasie fiskalnej i dokonujący sprzedaży towarów i usług osobom prywatnym (konsumentom), muszą umożliwiać takim osobom zapłatę bezgotówkową, przy pomocy dedykowanego do takiego obrotu instrumentu płatniczego (a więc za pomocą rachunku bankowego), w każdym miejscu, w którym wykonują swoją działalność.
fot. pixabay.com
Kasa fiskalna nie wymaga terminala płatniczego
Powyższą formę spełnia m.in. płatność kartą za pomocą terminala płatniczego. To jednak nie jedyne rozwiązanie. Jak bowiem czytamy w komunikacie, realizacja powyższego obowiązku, który polega na umożliwieniu klientowi konsumentowi zapłatę w formie bezgotówkowej, może polegać na:
- udostępnieniu terminala płatniczego
- integracji firmowego konta bankowego z usługą BLIK
- udostępnienia firmowego numeru konta bankowego.
Wystarczy umożliwić chociażby jedno z powyższych rozwiązań, aby ustawowe warunki zostały zachowane. Przedsiębiorca nie musi tutaj dysponować konkretnym urządzeniem, przykładowo terminalem płatniczym. Ma on bowiem jedynie obowiązek zapewnić konsumentowi przynajmniej jedną z metod przyjęcia płatności bezgotówkowej.
Co w sytuacji, gdy konsument będzie chciał zapłacić kartą płatniczą, ale przedsiębiorca nie dysponuje terminalem? Wówczas przedsiębiorca powinien przedstawić klientowi metody płatności bezgotówkowej dostępne w jego firmie. - czytamy w wyjaśnieniach.
Kasy fiskalne online z terminalami płatniczymi od połowy roku
Od 1 lipca 2022 r. podatnicy, którzy posiadają kasy fiskalne online lub wirtualne oraz terminale płatnicze, będą mieli obowiązek integracji tych urządzeń. Za niedopełnienie tego obowiązku będzie grozić kara pieniężna w wysokości 5.000 zł. Karę nałoży naczelnik urzędu skarbowego w drodze decyzji w przypadku stwierdzenia, że podatnik prowadzący ewidencję sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej, nie zapewnia jej współpracy z terminalem płatniczym, przy użyciu którego umożliwia przyjmowanie płatności, zgodnie z wymaganiami technicznymi dla kas.
oprac. : Krzysztof Skrzypek / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)
-
blanka96xx / 2022-03-07 13:20:14
Odkąd weszły przepisy dotyczące integracji kasy fiskalnej z terminalem to wybraliśmy eService. Szczerze mówiąc to było uniwersalne rozwiązanie, dodatkowo integracja również usprawnia pracę terminala, także moim zdaniem jest to bardzo dobra opcja [ odpowiedz ] [ cytuj ]