Napój bez cukru poza opłatą cukrową
2021-12-15 12:37
Woda z sokiem cytrynowym poza opłatą cukrową? © pixabay.com
Przeczytaj także: Podatek cukrowy nalicza i rozlicza producent a nie pośrednik
Jakie wątpliwości wyjaśnił organ podatkowy?
Wnioskodawca zajmuj się produkcją i sprzedaż napojów bezalkoholowych i wód. Rozważa on produkcję napoju o następującym składzie: "woda, sok cytrynowy z zagęszczonego soku cytrynowego, (…)." Napój nie zawiera w swoim składzie substancji słodzących i cukru. Zawiera natomiast dodatek soku cytrynowego jako czynnika zakwaszającego, obniżającego pH napoju w celu zapewnienia bezpieczeństwa produktu. Napój nie zawiera innych składników regulujących kwasowość produktu.
W soku cytrynowym występują naturalnie śladowe ilości cukrów. Ewentualna znikoma zawartość cukrów wniesiona z sokiem owocowym znajduje się poniżej zakresu oznaczalności akredytowanych laboratoriów. Zawartość cukrów, która będzie wykazana w tabeli wartości odżywczych umieszczonej na etykiecie napoju to 0 g na 100 ml napoju. Wartość kaloryczna napoju w 100 ml wynosi 0 kcal.
Wnioskodawca zadał pytanie, czy napój ten będzie objęty opłatą cukrową? W przedmiotowej sprawie organ podatkowy zajął następujące stanowisko:
„(…) Zgodnie z art. 12a ust. 1 ustawy z 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym (Dz. U. z 2021 r., poz. 1956), zwanej dalej ustawą,
wprowadzanie na rynek krajowy napojów z dodatkiem:
1) cukrów będących monosacharydami lub disacharydami oraz środków spożywczych zawierających te substancje oraz substancji słodzących, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności (Dz. Urz. UE L 354 z 31.12.2008, str. 16, z późn. zm.) zwanym dalej "rozporządzeniem nr 1333/2008",
2) kofeiny lub tauryny
– podlega opłacie.
fot. pixabay.com
Woda z sokiem cytrynowym poza opłatą cukrową?
Stosownie do art. 12a ust. 2 ustawy:
przez wprowadzenie na rynek krajowy napojów, o których mowa w ust. 1, rozumie się sprzedaż napojów przez podmioty obowiązane do zapłaty opłaty, o których mowa w art. 12d ust. 1, do pierwszego punktu, w którym jest prowadzona sprzedaż detaliczna oraz sprzedaż detaliczna napojów przez: producenta, podmiot, o którym mowa w art. 12d ust. 1 pkt 2, podmiot nabywający napoje w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importera napoju, albo sprzedaż w przypadku, o którym mowa w art. 12e ust. 3.
W myśl art. 12b ust. 1 ustawy,
za napój, o którym mowa w art. 12a ust. 1, uważa się wyrób w postaci napoju oraz syrop będący środkiem spożywczym, ujęty w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w klasach 10.32 i 10.89 oraz w dziale 11, w którego składzie znajduje się co najmniej jedna z substancji, o których mowa w art. 12a ust. 1, z wyłączeniem substancji występujących w nich naturalnie.
Jak stanowi art. 12e ust. 1 ustawy:
obowiązek zapłaty opłaty powstaje z dniem wprowadzenia na rynek krajowy napoju, o którym mowa w art. 12a ust. 1.(…)
Jak wynika z wyżej powołanych przepisów ustawy, opłacie od środków spożywczych podlega wprowadzenie na rynek krajowy napojów ujętych w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w klasach 10.32 i 10.89 oraz w dziale 11, w składzie których znajduje się co najmniej jedna z substancji, o których mowa w art. 12a ust. 1, z wyłączeniem substancji występujących w nich naturalnie.
Ustawa o zdrowiu publicznym nie precyzuje sformułowania substancje występujące naturalnie. Natomiast jak wskazano w uzasadnieniu do rządowego projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z promocją prozdrowotnych wyborów konsumentów (druk sejmowy nr 210) przez substancje występujące naturalnie rozumie się substancje, które nie zostały dodane do produktu, natomiast znajdują w składzie zgodnie z jego charakterystyką, np. cukry występujące w owocach (w odniesieniu do soków) lub kofeina zawarta w naparze z kawy. Ustawodawca substancje występujące naturalnie odnosi do napoju podlegającego opłacie, a nie do składników na bazie których napój jest wyprodukowany. Tym samym substancje występujące naturalnie w napoju powinny być zgodne z charakterystyką napoju, a nie jego składników.
W związku z powyższym środki spożywcze zawierające cukry będące monosacharydami lub disacharydami, nawet występujące naturalnie w tych środkach spożywczych, dodane w trakcie procesu produkcji napoju – nie stanowią substancji występujących w nim (tj. w napoju) naturalnie.
Sok owocowy zawierający występujący w nim naturalnie cukier, dodawany w procesie produkcyjnym napoju, stanowi dodatek środka spożywczego zawierającego cukier, tym samym nie stanowi substancji występującej naturalnie w tych napojach.
W przypadku napoju powstałego z połączenia chociażby dwóch produktów, które oddzielnie nie podlegają opłacie od środków spożywczych (np. sok 100% i woda), to należy produkt ten traktować jako mieszaninę z dodatkiem środków spożywczych zawierających cukry, o których mowa w art. 12a ust. 1 ustawy. Zatem jak zostało już wskazane powyżej, środki spożywcze (100% sok) zawierające cukry będące monosacharydami lub disacharydami, nawet występujące naturalnie w tych środkach spożywczych, dodane do napoju nie stanowią cukrów występujących naturalnie w tym napoju.
W konsekwencji nie można zgodzić się z Państwa stanowiskiem, w myśl którego z opłaty od środków spożywczych wyłączone są napoje z naturalnym dodatkiem cukru.
Przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jest napój, który posiada następujący skład: woda, sok cytrynowy z zagęszczonego soku cytrynowego (…). W soku cytrynowym, będącym składnikiem napoju występują naturalnie śladowe ilości cukrów. Zawartość cukrów w napoju pochodzących z soku cytrynowego znajduje się poniżej zakresu oznaczalności akredytowanych laboratoriów. W konsekwencji zawartość cukrów wykazana w tabeli wartości odżywczych umieszczonej na etykiecie napoju wynosić będzie 0 gr na 100 ml napoju.
Biorąc pod uwagę powyższe, a także przytoczone regulacje prawne należy zgodzić się z Państwem, że napój o przedstawionym we wniosku składzie nie będzie podlegał opłacie od środków spożywczych. Napój nie zawiera bowiem w swoim składzie cukrów, o których mowa w art. 12a ust. 1 ustawy ze względu na ich znikomą zawartość (poniżej zakresu oznaczalności akredytowanych laboratoriów). Zawartość cukrów w napoju jest na tyle znikoma, że nie podlega wyszczególnieniu w tabeli wartości odżywczych wykazanej na etykiecie produktu.
Końcowo należy podkreślić, że pomimo uznania, że przedmiotowy napój nie podlega opłacie, o której mowa w art. 12a ust. 1 ustawy, Państwa stanowisko w całości należało uznać za nieprawidłowe, ponieważ opierają je Państwo na tezie, że napój zawiera wyłącznie cukry pochodzenia naturalnego.(…)”
Pełną treść interpretacji można przeczytać na stronie Ministerstwa Finansów
oprac. : Ministerstwo Finansów
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)