Ewidencja wyposażenia - od 2020 r. zlikwidowana
2020-07-13 13:49
Likwidacja ewidencji wyposażenia © sergign - Fotolia.com
Przeczytaj także: Likwidacja ewidencji wyposażenia: jak ująć zakup w księdze podatkowej?
Czym była ewidencja wyposażenia? Taką uproszczoną ewidencją środków trwałych. Obejmowała ona wyposażenie (czyli firmowe składniki majątku służące działalności gospodarczej), którego wartość początkowa, w myśl ustawy o PIT, przekracza 1.500 zł. Ewidencja taka musiała zawierać ściśle określone elementy jak:
- numer kolejny wpisu,
- datę nabycia,
- numer faktury lub rachunku,
- nazwę wyposażenia,
- cenę zakupu wyposażenia lub koszt wytworzenia,
- numer pozycji, pod którą wpisano w księdze koszt związany z nabyciem wyposażenia,
- datę likwidacji (w tym również datę sprzedaży lub darowizny) oraz
- przyczynę likwidacji wyposażenia.
Brzmi znajomo? Oczywiście. Takie same elementy bowiem znajdują się w ewidencji środków trwałych (gdzie dodatkowo zawierane są jeszcze informacje związane z amortyzacją).
Dzięki takiej ewidencji fiskus miał szybki wgląd do firmowego majątku podatnika. A limit 1. 500 zł do wysokich nie należał.
W 2020 r. bez ewidencji
Od 1 stycznia 2020 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. poz. 2544). Nowe rozporządzenie przejęło zdecydowaną większość rozwiązań stosowanych już wcześniej. Można powiedzieć, że zasady prowadzenia samej księgi przychodów i rozchodów nie uległy zmianom.
fot. sergign - Fotolia.com
Likwidacja ewidencji wyposażenia
W nowym rozporządzeniu swoich odpowiedników nie znalazły jednak przepisy § 4 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 starego rozporządzenia, które to obligowały podatników do prowadzenia ewidencji wyposażenia i ujmowania w niej tego wyposażenia, którego wartość początkowa przekraczała 1.500 zł. Obecnie zatem takiej ewidencji prowadzić już nie trzeba.
Brak konieczności prowadzenia ewidencji wyposażenia w 2020 r. dotyczy jednakże bieżącego roku jako pierwszego. Dopiero z dniem 1 stycznia 2020 r. obowiązek ten bowiem został zniesiony, a przepisy przejściowe nie wskazują, że „starą” ewidencję można zniszczyć.
Ewidencja wyposażenia prowadzona we wcześniejszych latach stanowi część dokumentacji księgowej tamtego okresu. Winna zatem być przechowywana do terminu przedawnienia zobowiązań podatkowych za te lata.
Tylko podatnicy PIT
Warto zauważyć, że obowiązek prowadzenia ewidencji wyposażenia dotyczył wyłącznie podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów. Pojęcie to nie występowało natomiast u podatników obowiązanych do prowadzenia ksiąg rachunkowych, gdzie reżim dokumentacyjny nakłada na nich ustawa o rachunkowości. Do końca 2018 r. ewidencję tę byli też zobowiązani prowadzić podatnicy opłacający ryczałt ewidencjonowany (za wyjątkiem uzyskujących przychody z prywatnego najmu).
oprac. : Krzysztof Skrzypek / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)