Tarcza antykryzysowa: mikropożyczka dla małych firm zwolniona z PIT
2020-04-28 12:10
Mikropożyczka na bieżące potrzeby firmy © ewakubiak - Fotolia.com
Przeczytaj także: Tarcza antykryzysowa: Mikropożyczka w PIT/CIT/VAT
W celu przeciwdziałania negatywnym skutkom COVID-19 starosta może, na podstawie umowy, udzielić ze środków Funduszu Pracy jednorazowo pożyczki na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorcy, który prowadził działalność gospodarczą przed dniem 1 marca 2020 r. (art. 15zzd ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych).Mikroprzedsiębiorcą jest przedsiębiorca, który w co najmniej jednym roku z dwóch ostatnich lat obrotowych spełniał łącznie następujące warunki:
- zatrudniał średniorocznie mniej niż 10 pracowników oraz
- osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz z operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 2 milionów euro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 2 milionów euro,
Pomoc ta nie jest kierowana do większych podmiotów (a więc innych aniżeli mikro).
fot. ewakubiak - Fotolia.com
Mikropożyczka na bieżące potrzeby firmy
Jak uzyskać pomoc?
Pożyczka jest udzielana na wniosek składany do powiatowego urzędu pracy, właściwego ze względu na miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.
Okres spłaty pożyczki nie może być dłuższy niż 12 miesięcy, z karencją w spłacie kapitału wraz z odsetkami przez okres 3 miesięcy od dnia udzielenia pożyczki.
We wniosku o udzielenie pożyczki mikroprzedsiębiorca oświadcza, że:
- zapoznał się z zasadami ubiegania się o środki funduszu pracy na pozyskanie pożyczki dla mikroprzedsiębiorcy,
- wszystkie informacje, które zawarł we wniosku, oraz dane zamieszczone w załączonych dokumentach są prawdziwe,
- jest mikroprzedsiębiorcą w rozumieniu art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy – Prawo Przedsiębiorców,
- prowadził działalność gospodarczą przed 1 marca 2020 r.,
- nie otrzymał nigdy wcześniej mikropożyczki (tj. nie ubiega się o nią drugi raz),
- nie złożył wniosku w innym urzędzie pracy (analogicznie nie ubiega się o nią drugi raz),
- zobowiązuje się do wykorzystania środków z pożyczki zgodnie z jej przeznaczeniem.
Informacji tych nie trzeba oczywiście wypisywać ręcznie. Zostały one już umieszczone na stosownym formularzu.
Do wniosku o udzielenie pożyczki należy dołączyć załącznik w postaci formularza informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc rekompensującą negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19.
Załącza się również umowę. Urząd pracy może też wymagać załączenia wniosku o umorzenie pożyczki. Najlepiej zatem, przy kompletowaniu niezbędnych dokumentów, skontaktować się ze swoim urzędem pracy w celu uzyskania informacji, co konkretnie i w ilu egzemplarzach załączyć.
Komplet takich dokumentów, tj. wzór wniosku, umowy, i załączniki udostępniamy na końcu formularza.
Umorzenie pożyczki
Pierwotnie mikropożyczka była kierowana jedynie do przedsiębiorców zatrudniających pracowników, a warunkiem jej umorzenia było utrzymanie stanu zatrudnienia. Po nowelizacji przepisów, która miała miejsce w dniu 18 kwietnia 2020 r., krąg podmiotów uprawnionych do pożyczki został rozszerzony również o tych przedsiębiorców, którzy pracowników nie zatrudniają. Warunkiem jej umorzenia jest natomiast utrzymanie działalności gospodarczej.
Co przy tym niezwykle ważne, nowe warunki umorzenia stosuje się również do pożyczek, które otrzymano, bądź złożono o nie wnioski jeszcze przed nowelizacją.
Umorzenie następuje na wniosek złożony w ciągu 14 dni od udzielenia pożyczki.
Od umorzonej pożyczki fiskus nie będzie też chciał podatku.
Jak złożyć wniosek?
Wniosek o udzielenie pożyczki wraz załącznikami można wypełnić ręcznie i przekazać papierowo do właściwego urzędu pracy.
Wniosek może być złożony też w postaci elektronicznej przez platformę praca.gov.pl pod tym linkiem . Tutaj wniosek należy opatrzyć kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym.
oprac. : Krzysztof Skrzypek / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)