Odliczenie VAT z faktury zaliczkowej gdy zerwanie transakcji handlowej
2020-01-30 13:37
Przeczytaj także: Oszustwa podatkowe nie pozbawiają prawa do korygowania VAT
Jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z zastrzeżeniem ust. 5 pkt 4 (art. 19a ust. 8 ustawy o VAT).
Na podstawie art. 106b ust. 1 pkt 1 i pkt 4 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
• sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem (pkt 1),
• otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4 (pkt 4).
Z
przywołanych przepisów wynika, że podatnik wystawia fakturę zaliczkową w sytuacji, gdy faktura ta stwierdza czynności otrzymania przez wystawcę części bądź całości należności (zaliczki, przedpłaty, zadatku, raty) przed wykonaniem usługi lub dostawy towarów.
W przypadku, gdy wystawiona faktura dokumentuje zapłatę zaliczki, u wystawcy obowiązek podatkowy powstaje w oparciu o art. 19a ust. 8, natomiast dla odbiorcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstanie w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy oraz podatnik otrzymał fakturę dokumentującą dokonaną zaliczkę, albo w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.
W analizowanej sprawie Wnioskodawczyni, w dniu 1 sierpnia 2019 r. zapłaciła przelewem zaliczkę w kwocie (…) zł brutto, w tym (…) zł tytułem podatku VAT. W dniu 8 sierpnia 2019 r. producent mebli biurowych wystawił fakturę sprzedaży zaliczkową. Końcowa ostateczna faktura nie została wystawiona do dnia dzisiejszego z uwagi na nieuczciwość kontrahenta, który nie dostarczył zamówionych mebli. Meble biurowe zostały zamówione w celu i z zamiarem ich wykorzystywania do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawczyni od dnia 1 listopada 2019 r. zarejestrowała się jako przedsiębiorca i prowadzi działalność gospodarczą i od tego też dnia jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawczyni nie otrzyma zakupionych mebli, ponieważ nieuczciwy producent mebli w ogóle ich nie wykonał, a z uwagi na upadłość spółki dodatkowo oświadczył, iż Wnioskodawczyni nie otrzyma ani mebli ani zwrotu poniesionych kosztów z tytułu zakupu mebli.
Podsumowując, mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że Wnioskodawczyni przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z wystawionej faktury zaliczkowej dokumentującej zapłatę zaliczki na poczet dostawy towarów (mebli – zamówionych z zamiarem wykorzystywania ich do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług) pomimo braku ich dostawy. (…)
W dalszej kolejności Wnioskodawczyni ma wątpliwość, czy jeżeli odliczenie jest możliwe, to czy do tego celu wystarczające jest złożenie zgłoszenia aktualizacyjnego VAT-R, podając w poz. C.1. zgłoszenia datę 31 października 2019 r., a w poz. C.2. zadeklarować okres rozliczeniowy, za który złożona będzie pierwsza deklaracja VAT, tj. miesiąc październik 2019 r. oraz złożenie deklaracji VAT-7 począwszy od miesiąca października 2019 r.
W tym miejscu powtórzyć należy, że prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupu może zostać zrealizowane za okres, w którym w odniesieniu do nabytych towarów i usług powstanie obowiązek podatkowy, nie wcześniej jednak niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę – zgodnie ze wskazanym wyżej art. 86 ust. 10 i ust. 10b pkt 1 ustawy.
Jeżeli podatnik nie dokonał odliczenia w powyższym terminie, będzie mógł dokonać tego na podstawie art. 86 ust. 11 w zw. z art. 86 ust. 10 ustawy, w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.
Natomiast, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego we wskazanych terminach, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (ww. art. 86 ust. 13 ustawy).
Zatem – jak wcześniej wskazano – prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy związane z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą, wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i zapewnia neutralność tego podatku dla czynnych podatników VAT. W stosunku do faktur lub dokumentów celnych podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał fakturę lub dokument celny, będący podstawą odliczenia lub za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.
Należy jednak podkreślić, że Wnioskodawczyni może dokonać korekty deklaracji jedynie za ten okres rozliczeniowy (miesiąc otrzymania faktury), nie mając wyboru złożenia korekty za kolejne dwa okresy rozliczeniowe.
W przedmiotowej sprawie w dniu 1 sierpnia 2019 r. Wnioskodawczyni zapłaciła przelewem zaliczkę w kwocie (…) zł brutto, w tym (…) zł tytułem podatku VAT. W dniu 8 sierpnia 2019 r. producent mebli biurowych wystawił fakturę sprzedaży zaliczkową. Wnioskodawczyni od dnia 1 listopada 2019 r. prowadzi działalność gospodarczą i od tego też dnia jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W zgłoszeniu VAT-R w pozycji C.1. wskazała datę 01.11.2019 r., natomiast w pozycji C.2. wskazała miesiąc listopad 2019 r. jako okres rozliczeniowy, za który złożona będzie pierwsza deklaracja.
Wnioskodawczyni – jak rozstrzygnięto wyżej – przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z wystawionej faktury zaliczkowej dokumentującej zapłatę zaliczki na poczet dostawy towarów (mebli) pomimo braku ich dostawy.
W celu skorzystania z tego prawa, Zainteresowana dokonała zgłoszenia VAT-R jako czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług. W zgłoszeniu tym Wnioskodawczyni winna wskazać okres rozliczeniowy, od którego jako podatnik VAT czynny będzie rozliczać podatek od towarów i usług i składać deklaracje dla potrzeb tego podatku (C.2.), tj. dzień otrzymania pierwszej faktury na zakup mebli (faktura zaliczkowa z dnia 8 sierpnia 2019 r.) – o ile faktura ta została wystawiona na Zainteresowaną.
Należy wskazać, że Wnioskodawczyni może zrealizować powyższe poprzez złożenie zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R w trybie aktualizacji i wskazać sierpień 2019 r. (C.2.) jako okres, za który będzie składana pierwsza deklaracja VAT-7. Następnie Wnioskodawczyni – jako podatnik VAT czynny – powinna złożyć zaległe deklaracje VAT-7 za okres od miesiąca kiedy Wnioskodawczyni otrzymała fakturę zaliczkową (100%) na zakup mebli oraz wykazać w tych deklaracjach podatek VAT naliczony wynikający z otrzymanych przed rejestracją faktur.
Odnosząc się do pozycji C.1. zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R w pozycji 38 powinna być wskazana data, od którego wchodzi w życie zaznaczona opcja od pola 27 do pola 37. Jeżeli jest to data 1 sierpnia 2019 r. to taką datę należy umieścić w poz. C.1. poz. 38.
Podsumowując, Zainteresowana może odliczyć podatek naliczony z faktury zaliczkowej, otrzymanej przed rozpoczęciem działalności gospodarczej, poprzez złożenie deklaracji podatkowych za okres, w których przysługiwało jej prawo do odliczenia, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. W poz. C.1. zgłoszenia aktualizacyjnego VAT-R w pozycji 38 powinna być wskazana data, od którego wchodzi w życie zaznaczona opcja od pola 27 do pola 37, w pozycji C.2. należy wskazać miesiąc w którym Wnioskodawczyni otrzymała fakturę zaliczkową na zakup mebli. (…)”
Pełną treść interpretacji można przeczytać na stronie Ministerstwa Finansów
1 2
oprac. : Ministerstwo Finansów
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)