NSA potwierdza: pracownik nie płaci dodatkowego podatku od paliwa
2019-04-29 13:11
Fiskus nie może żądać dodatkowego podatku od paliwa! © Avantgarde - Fotolia.com
Przeczytaj także: Koszty paliwa w ryczałcie za używanie służbowego samochodu?
Zgodnie z art. 12 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli pracownik może prywatnie korzystać z firmowego samochodu w sposób nieodpłatny, uzyskuje z tego tytułu przychód z nieodpłatnych świadczeń określany ryczałtowo. Przychód ten wynosi:- 250 zł miesięcznie - dla samochodów o pojemności silnika do 1.600 cm3;
- 400 zł miesięcznie - dla samochodów o pojemności silnika powyżej 1.600 cm3.
Jeżeli z samochodu mógł korzystać prywatnie jedynie przez część miesiąca, przychód ten ulega proporcjonalnemu zmniejszeniu. Jest on też niższy, gdy korzystanie z samochodu odbywało się za częściową odpłatnością (szczegóły regulują tutaj dalsze przepisy art. 12).
Przedmiotem sporu pomiędzy podatnikami a fiskusem jest tutaj określenie, co konkretnie w zryczałtowanym przychodzie pracownika się mieści, a mówiąc dokładniej, czy swym zakresem obejmuje on także zużyte prywatnie paliwo, które kupił pracodawca.
Organy podatkowe zajmują tutaj jednolite stanowisko, zgodnie z którym ryczałtowo określona wartość nieodpłatnego świadczeni obejmuje wyłącznie koszty wynikające z udostępnienia pracownikowi samochodu do celów prywatnych, tj. koszty ubezpieczenia, bieżące naprawy, przeglądy, wymianę części eksploatacyjnych, do poniesienia których pracodawca jest zobowiązany niezależnie od tego, czy pracownik korzysta prywatnie z samochodu czy nie. Wartość ta nie obejmuje jednakże paliwa udostępnionego pracownikowi. To winno stanowić odrębne świadczenie podlegające opodatkowaniu. Pisaliśmy o tym m.in. w artykule Fiskus nieugięty: paliwo nie mieści się w ryczałcie za samochód
fot. Avantgarde - Fotolia.com
Fiskus nie może żądać dodatkowego podatku od paliwa!
Zarówno dla podatników jak sądów administracyjnych takie podejście fiskusa jest niezrozumiałe. Dlaczego bowiem akurat ten rodzaj kosztu, bez którego samochód nie spełnia swojej funkcji, z ryczałtu ma być wyłączone.
Naczelny Sąd Administracyjny po raz kolejny wytknął fiskusowi jego błędne podejście w wyroku z dnia 8 stycznia 2019 r., sygn. akt II FSK 3642/16.
Jak czytamy w uzasadnieniu do wyroku „(…) Podzielając w pełni stanowisko wyrażone w zaskarżonym wyroku należy przyjąć, że przepis art. 12 u.p.d.o.f. nie zawiera ograniczeń dotyczących sposobu korzystania z samochodu, liczby przejechanych kilometrów, używania samochodu do jazd lokalnych, czy też pozamiejscowych. Pracodawca (w tym wypadku Spółka), przekazując samochód służbowy, zgodnie z regulaminem jego użytkowania, oddaje poszczególnym pracownikom do użytku pojazd gotowy do jazdy zarówno z zapewnionym paliwem, jak i materiałami eksploatacyjnymi. Korzystanie z samochodu służbowego nie jest przecież możliwe bez paliwa. To tylko potwierdza konstatację, że przepisy ustanawiające ryczałtowy przychód wskazują na czynność "wykorzystania" samochodu służbowego, a nie na "prawo do wykorzystywania. Tylko wówczas możliwe jest jego skuteczne wykorzystywanie, jeżeli samochód jest w pełni przygotowany do eksploatacji. Odmienne rozwiązanie, wskazujące na wyłączenie paliwa z wydatków związanych z użytkowaniem samochodu służbowego, tj. wskazujące na jego odrębność w konsekwencji stanowiłoby dalsze skomplikowanie w zakresie prowadzenia niezbędnych ewidencji. To z kolei niweczyłoby ideę ryczałtu i założonego nią celu. Przytoczony przepis nie daje podstaw do różnicowania dla celów podatkowych kosztów, które mogą być objęte ryczałtem (np. ubezpieczenie, bieżące naprawy i przeglądy) od tych, których ryczałt nie obejmuje (paliwo). To wszystko prowadzi do wniosku, że brzmienie art. 12 ust. 2a u.p.d.o.f. w pełni uzasadnia wykładnię, iż wartość przychodu z tytułu użytkowania samochodu służbowego do celów prywatnych obejmuje również udostępnienie danemu pracownikowi paliwa, które nie stanowi odrębnego świadczenia.(…)”
Wcześniej NSA orzekał identycznie w wyrokach z 28 września 2018 r., sygn. akt II FSK 2654/16, z 27 września 2018 r., sygn. akt II FSK 2430/16 czy z 10 lipca 2018 r., sygn. akt II FSK 1185/16. Mimo to fiskus nadal uparcie nakazuje odrębnie (poza ryczałtem) koszty paliwa udostępnionego pracownikowi razem z samochodem.
oprac. : Krzysztof Skrzypek / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)